Mastered by Magnus Lindberg
Graphic Design by Fabian Bremer

Released 2016-09-30
Reviewed 2016-11-29

twelvefootninja.com

volkanik

Det är en stor ninja, det är inte många som är så långa. Denna långa ninja härstammar från Australien och knåpat ihop tio låtar som blir det andra albumet i ninjans historia. Outlier är titeln och omslaget känns föga spännande, det är när man tar sig an musiken det blir intressant och då kanske det som först griper tag i mig är spår nummer tre Invincible. Ett oövervinnligt spår med bra energi, driv, intressant är det också.

Musikaliskt spänner det över ett ganska brett spektrum, de trampar liknande stigar som ett band som Korn men bjuder på djent-inslag, Nu-Metal, poppig rock och så vidare, allt över tio spår som har ganska stor variation. Imponerande produktion där vi får en riktigt stark ljudbild, och kanske främst en riktigt vass sångare som är varierad och bjuder på ett brett sångspektrum. Imponerande, skulle jag vilja beskriva det som – och finurligt. Jag gillar också att de håller det kort med bara 39 minuters speltid fördelat på tio spår.

Ett oövervinnligt album på många sätt, kanske inte helt och hållet fantastiskt på alla plan – det finns en och annan mindre svaghet men inget som känns värt att skriva ner här. I stället konstaterar jag att alla spår är riktigt bra med tidigare nämnda Invincible som den riktigt stora höjdaren men det finns fler som till exempel det inledande spåret. Jag anser att det kan vara lämpligt att lyfta på hatten artigt och konstatera att denna ninja levererar sitt värv med vässade svärd, riktigt vassa faktiskt.

Till sist kan jag nog inte göra annat än att rekommendera detta fina album, att lyssna på det är 39 väl spenderade minuter. Med det sagt: あなたは12フィートの忍者に感謝.

Label: Volkanik
Tre liknande band: Korn/Mr. Bungle/Faith No More