Cover art and booklet design by Jean Michel
Band Photos by Lucas Giraldi

Released 2016-11-11
Reviewed 2016-11-15

traumer.com.br
fastball-music

Avalon heter det andra albumet från det brasilianska bandet Traumer. Ett band egentligen både börjar och avslutar sitt namn med en versal men det ser så löjligt ut så jag skriver inte så i min text. De tycks ha en viss förkärlek för klichétitlar, först var det The Great Metal Storm och nu är det Avalon, typiska power metal-titlar. Jag gillar dock omslaget med den starka ugglan som flyger över en mystisk främmande värld. Det ser spännande ut och om musiken hade varit lika obekant och spännande hade jag varit riktigt glad.

Så är det dock inte, det är typisk power metal först med ett intro sedan typiska power metaldängor med klämkäcka refränger och så vidare. Snygg produktion, bre men typisk power metal-röst och ett bra driv. Inte överproducerat och det har bra pondus känsla som bör tilltala fans av genren. Det är ett album utan överraskningar och låtmaterialet hade med fördel kunnat vara betydligt mer varierat än det är så på den fronten är jag inte imponerad. Inte alls faktiskt.

Det är ett bra album vi får med Avalon, ganska snygg musik med bra driv och sådär. Det är definitivt en stunds skön underhållning med schyssta låtar som Forever Starts Tomorrow och Changes, men en stunds skön underhållning som också är lätt att glömma eftersom det redan finns en uppsjö av liknande och lika bra album – dessa hade likaväl kunnat vara samma stunds underhållning som detta.

Så egentligen är det väl inte så överdrivet mycket att skriva hem om, det fungerar och det är ett solitt album. Ganska underhållande och definitivt ett schysst album att lyssna på – så om du oreserverat är en stor fanatiker av den klassiska power metal-musiken så kommer du säkerligen uppskatta detta. Jag tycker docka att Traumer behöver hitta en lite mer egen karaktär om de vill göra mer spännande musik, Avalon är bra men som sagt inget som sticker ut.

Label: Fastball-Music
Tre liknande band: Almah/Angra/Dark Avenger