Thronräuber (2008)

Recorded with Alexander Krull at Mastersound Studio
Mix and mastering by Achim Köhler
Cover artwork by Senf

Released 2016-08-19
Reviewed 2016-08-20

Dödsmånen från Tyskland är tillbaka, det var ett tag sedan vi sist hörde något av dem – förutom en kompilaton som släpptes 2012. 2008-års album Thronräuber imponerade inte alls på mig, så vad ska man då tro om detta album som har en tom cell på framsidan? Omslaget lovar inte gott och titeln sista månen för klockringningen kanske vittnar om att de funderar på att avsluta sitt bands historia. De kallar sig annars för antimusiker och deras stil beskrivs som punk/CrustCore.

Punkig metalcore eller något i den stilen, lite vrålig sång på tyska och stilistiskt ganska enkelspårigt – ni som hört bandet tidigare kommer definitivt känna igen er. Produktionen imponerar, låtmaterialet imponerar betydligt mindre och sången känns ganska ointressant trots att de sjunger på tyska som annars brukar skapa en viss känsla av exotism. Om man hårdgranskar dem har de en ganska egen stil men de flesta som lyssnar på musik kommer inte höra skillnad på dem och en hel massa andra punkiga metalcore-band som finns runt om i musikvärlden.

Bättre än senast jag hörde dem, men inte mycket och stilistiskt gör de precis samma sak och tänker inte det minsta nytt. Ett överlag väldigt tråkigt album och det känns nästan som att det är jag som upplever den sista månen innan klockan för min död ringer – och den kan inte ringa snabbt nog. Det börjar annars så snyggt, nästan lite Terminator-känsla innan musiken kommer igång på allvar och magin dödas av ett enkelspårigt album från ett band vi inte hört på åtta år men som fortfarande lyckas kännas precis lika irrelevanta nu som de gjorde då – märkligt hur man kan ha åtta år på sig att skapa något och ändå inte lyckas ta åtminstone ett litet steg framåt.

Hur bra än dödsmånen kan tyckas vara hos sin egen publik finns det ingen som helst anledning för den stora musikpubliken att bry sig det minsta om vad de har att erbjuda. De verkar nästan rädda för att utvecklas och göra något annat än den antimusik de sysslar med, men det kanske är precis vad de vill göra och själva kanske de anser sig ha lyckats väl med sitt uppdrag – jag uppskattar dock musik så Totenmond får finna sig i att hamna i papperskorgen.

Tre liknande band: Carnivore/
Eisenvater/Drecksau