Mastered by Robin Schmidt
Front cover by Paul Harries and Steve Horsfall

Released 2016-04-15
Reviewed 2016-03-17

toselandmusic.com
metalville

James Toseland är tillbaka med nytt material och det inte långt efter debuten Renegade som kom i augusti förra året. Nu är det lite mer ilska han bjuder oss på, Cradle the Rage heter nämligen det andra albumet som har en lite mer elektrisk framtoning än debuten – åtminstone grafiskt. Debuten var av hyfsat god kaliber men kanske lite idéfattig och lätt att tröttna på, så det finns definitivt utrymme för förbättring inför detta nya alster.

Musikaliskt är det väl inte direkt så värst annorlunda från debuten, det är kommersiell hårdrock med låtar som blandar energi med lite halvballader och så vidare, ungefär det spektrum av låtar man kan tänka sig finna på ett album som detta. Bra produktion, snygg ljudbild – det är ett snyggt producerat album helt enkelt. Hygglig variation, Herr Toseland har en bra stämma som lämpar sig väl till musik som denna. Dock kan det knappast beskrivas som något nyskapande eller så, men det är bra gjort och ett album som inte tar alltför lång tid att spela igenom – det är helt enkelt ett album med flera fördelar.

Till skillnad från Toseland brukar jag färdas i fyrhjuliga fordon och där brukar jag lyssna på en del av musiken jag recenserar och vad kan vara bättre än att lyssna på en racermästares musik i en racerbil? En hel del förstås, men det är definitivt ett väldigt bra album att åka bil till, det är lagom lättsmält men samtidigt intressant nog för att man ska lyssna – ett väldigt bra album helt enkelt, betydligt bättre än debuten kan jag också tillägga. Debuten var lättglömd, detta album är kanske inte det mest minnesvärda jag hört men det är definitivt underhållande och ett album väl värt att titta närmare på.

Flera av låtarna på albumet är schyssta men bästa är nog inledande Too Close to Call och avslutande titelspåret Cradle the Rage. Efter förra albumet kunde jag ha skrivit att han kanske borde ha suttit kvar på motorcykeln men det kanske han hade gjort om han inte skadat sig så att han tvingades ge upp den karriären så det vore lite taskigt, tur då att jag inte behöver skriva något sådant denna gång för att detta album kommer jag att behålla.

Label: Metalville
Tre liknande band: Black Star Riders/Daughtry/Crash