Frederik Duus Møller - guitars
Mikkel Brodersen - bass

Released 2016-04-08
Reviewed 2016-04-05

thefrancesdesire.com
primecollective

Frances längtan från Danmark, det är vad som ligger på mitt bord för analys denna dag. Ett band som för ett par år sedan släppte en debut EP som fick namnet 23, detta är deras debutalbum som de kallar Persona. Omslaget ser inte alltför hårdrockigt ut med rosa färg och så vidare. Men kvartetten sägs vara inspirerad av årtionden av rockmusik vilket ska kunna förnimmas i deras alternativa rockmusik. Allt sådant kanske tycks spännande och spännande är faktiskt ett ord som skulle kunna användas för att beskriva detta album.

Musikaliskt låter det på ett sätt olikt det mesta jag hört, samtidigt låter det väldigt välbekant med spår av klassisk rockmusik från många hörn av genrens värld. Ett varierat album som dessutom är riktigt vasst producerat – riktigt imponerande ljudbild. Bra sångare och kompetent utfört album som bjuder på både djup och fantasi, en imponerande produktion kan jag konstatera. Men som vi alla vet så handlar det inte bara om kvalitén på produktionen utan minst lika mycket (om inte mer) om kvalitén och känslan i låtarna.

Men låtarna är nog lika bra som produktionen, detta är ett riktigt vasst album på alla sätt. Jag har inga direkt negativa punkter att nämna, albumet är fantasifullt, varierat, djupt, intressant och spännande – ett höjdaralbum på många sätt. Jag kan varmt rekommendera detta album, och har själv uppskattat att lyssna på det under den tid jag givit det. Jag tycker inte att ni bör missa detta album, speciellt om ni gillar lite mer klassisk rockmusik med en fräsch och hyggligt egen infallsvinkel. Det är ett album väl värt att ge en stund av sin tid.

Alla spår på albumet håller en god klass och har ett bra djup, riktigt bra låtar. Bäst är nog Bring It som jag skarpt uppskattar och The Slip som kommer mot slutet av albumet. Även avslutande Innuendo i två delar är en riktigt snygg avslutning. Det är ett album väl värt att investera några minuter och några kronor i, The Frances Desire och deras Persona är ett högklassigt band och album som jag varmt rekommenderar att ni tittar lite närmare på.

Label: Prime Collective
Tre liknande band: Biffy Clyro/White Limo/Muse