Lorenzo Pavesi – Drums
Letizia Tuccia – Bass
Matteo Anselmi – Guitar & Vocals

Artwork by Francesca Vantini

Released 2016-07-01
Reviewed 2016-06-18

En partikelstorm från Italien är vad vi bjuds på när denna kvartett introducerar sig själva för metallvärlden med sitt första alster, en självbetitlad femspårs-EP med ett ganska coolt skivomslag. Det ser nästan lite spännande ut men i övrigt finns det inte så mycket att få fram om detta band, de har funnits sedan förra året och gjort ett gäng livespelningar medan de jobbat med nytt material för denna EP/demo som de spelade in under mars i år. Så vad ska vi då säga om vår första bekantskap med detta band?

Melodiös dödsmetall med stor fokus på melodier och ganska typisk vrålsångare, och dessutom ganska snygg atmosfär. Bra produktion och ett väldigt kompetent utfört alster rakt igenom, jag skulle vilja påstå att detta band låter betydligt mer erfaret band än ett som nyss startat. Ganska schysst variation över de fem låtarna också, det är ett modernt och snyggt producerat melodiös dödsmetall-EP som säkert kan tilltala många av dem som beskriver sig som fans av just den genren.

Schysst EP, underhållande att lyssna på. Sköna melodier och atmosfärer, låtarna är inte heller så tokiga. Det är en intressant inledning, bandet sätter an en intressant ton för deras fortsatta musikskapande och om de bygger vidare utifrån den tonen kommer de med all sannolikhet skapa något riktigt intressant i fortsättningen. Det här är dock intressant nog för att jag ska lyssna en liten stund, gärna 20 minuter vilket är precis så lång tid det tar att spela sig genom denna finfina EP.

Kanske inte det mest unika jag hört i mitt liv men jag tycker att detta band känns fräscht nog för att inte bara avfärda rakt av, de har stor kompetens och är väl värda att titta närmare på. Storm of Particles är en bra första bekantskap med bandet Storm of Particles, jag rekommenderar att ni tittar närmare på vad de har att erbjuda.

Tre liknande band: Bleeding Stars/Fallen Sky/Final Frontier