Filmed and edited by Paul Green
Audio mixed by Ben Fenner

Released 2016-06-24
Reviewed 2016-06-13

hackettsongs.com
insideout

Han är flitig den där Steve Hackett, det har blivit en hel drös med skivor och då främst stora feta liveproduktioner med återbesökta Genesisfavoriter i stora lass. Nu är det dags för en ny fet produktion där Hackett bjuder äntligen släpper lite på Genesisoket och bjuder på mer soloalster, kanske för att fira 40 år sedan han släppte sitt första soloalster. Med så mycket är det förstås svårt att välja ut vilket material man ska spela på turnén och speciellt då på showen man ska spela in. Men samtidigt, hur kan man göra fel med en så gedigen lista av låtar att välja ur? Och att han valde en visuellt intressant arena att spela in på gör ju inte saken sämre för den som vill skaffa sig DVD-versionen av albumet.

Progressiv rock, snygg melodiös musik i stora lass – två och en halv timme Hackett. Det är en riktigt mastig produktion med en enormt snygg ljudbild, riktigt bra inspelad helt enkelt från ett riktigt bra framförande – kanske dock att de skulle justerat volymen på mellansnacket för att det är ofta ganska svårt att höra vad Hackett säger när han talar mellan låtar. Det är bra variation på låtmaterialet och med intressanta och kompetenta gäster så blir det också en dynamisk historia. Det här är definitivt ett album som är underhållande att lyssna på och videokomponenten känns mer som bonus än som något man behöver eller måste ha för att det ska kännas komplett.

Kort om videon så kan jag säga att det som först slår mig är att scenen/arenan de besöker är väldigt intressant ur en visuell synvinkel. Bra filmat är det också, kanske att Hackett och hans band ibland känns lite statiska och egentligen tycker jag personligen att det nästan är roligare att bara lyssna än att både lyssna och se. Inget direkt att klaga på när det gäller videon, det ser riktigt bra ut och Hackettfanatikern bör nog skaffa deluxvarianten med både film och CD-skivor.

Ett riktigt vasst album, massor av bra musik och tillräckligt varierat för att hålla sig intressant i två och en halv timme. Hackett imponerar och det är inte bara tack vare att han har en musikalisk guldgruva av låtar att ösa ur utan också för sättet han framför dessa guldklimpar. Och egentligen tycker jag faktiskt inte att jag behöver skriva så mycket mer om inspelningen av detta framförande från Philharmonic Hall i Liverpool. Riktigt bra helt enkelt, och riktigt varmt rekommenderat. Om ni vill ha en favoritlåt så måste jag tillstå att fjärde spåret Wolflight är det som jag tycker glänser mest men det finns en uppsjö av riktigt vassa spår så jag skulle vilja säga att alla spår glänser väldigt mycket.

Label: InsideOut
Genesis/Kaipa/Yes