Guðni Konráðsson - Vocals, guitars
Jón Heiðar Rúnarsson - Bass
Kristján B. Heiðarsson - Drums

Released 2016
Reviewed 2016-01-14

skurk.is

Det var ju också ett namn på ett band. Så tänkte jag när ett mail om ett kommande Skurkalbum var i antågande och vi fick möjligheten att bekanta oss med deras enda alster så här långt, en EP som kallas Final Gift. Det låter ju skojigt kan man tycka, men bara ett alster av ett band som bildades 1990 – nu har de visserligen inte hållit på kontinuerligt sedan dess så man ska väl inte säga för mycket. Egentligen borde jag kanske inte ta mig an denna EP eftersom den inte direkt är helt ny men jag kunde inte låta bli då det handlar om ett isländskt band från Akureyi, norra Islands största samhälle – ett samhälle jag själv besökt en gång, en trivsam plats verkade det vara och kanske inte en grund för aggressiva tongångar.

De känns inte så våldsamt skurkande rent musikaliskt, thrash metal är deras genre och det känns visserligen inte som att de erbjuder något nyskapande men det känns som klassisk thrash som man vill att den ska låta. Kraftfullt, råbarkat, sådär lagom smutsigt och enkelt. Ganska medryckande och lätt att ta till sig, jag tror att fans av klassisk thrash metal kan tilltalas om detta. Det sägs dock att deras kommande album ska vara lite mer storvulet med symfoniinslag och sådant, det kan säkert bli riktigt skoj om de kan behålla sin metalliska enkelhet och det som gör denna EP intressant.

En ganska bra EP, kul ljudbild, rå och lite gammeldags men samtidigt lite exotisk och arktisk, lite kall kanske man skulle kunna beskriva det som. Underhållande och intressant, en bra EP helt enkelt. Kanske inte något som kommer att skriva in sig i musikhistorien men säkerligen ett som kan underhålla en och annan musikfanatiker, det känns välbekant men samtidigt exotiskt och lite spännande. Jag tycker Skurk har en ganska kul idé och de kan säkert skapa något än mer kul med sitt kommande album men medan ni väntar på det albumet så kan jag rekommendera denna sista gåva för att den är ganska intressant.

Avslutande My Friend, the End är albumets höjdpunkt men alla spår är ganska schyssta och EPn är som sagt underhållande och kan vara väl värd att titta närmare på om du gillar thrash metal, speciell sådan som inte är överpolerad och raffinerad för att passa dagens stereotypa ungdom. Skurk, kul namn på ett band.

Label: Inconsistency Records
Tre liknande band: Kreator/Metallica/Sacred Reich