Brahmavidya: Immortal I (2011)
Ṛta (2013)

Released 2016-12-17
Reviewed 2016-12-02

rudra.sg
transcending obscurity

”Vedic Metal” kallas Rudra från Singapore och såvitt jag kan se är ett band som bygger sin extrema metall på hinduistiska idéer vilket förstås hörs i de orientaliska inslagen som de kryddar sin musikaliska anrättning med. Det är bandets åttonde album, ett album som fått väldigt mycket bra recensioner runt om på nätet – det verkar ju spännande även om nätgubbarna ofta överdriver sina betyg väldigt mycket. Jag har låtit Rudas album snurra många gånger i min musikspelare och nu får de tankar som kommit upp plitas ner i ordform.

Enkelt beskrivet handlar Rudra om dödsmetall med orientaliska inslag, det är ganska lätt att ta till sig men har ändå ett djup som gör att det håller för upprepade genomspelningar. Inte överdrivet varierat men å andra sidan är dödsmetall sällan det och fansen kommer inte ha några problem med att det inte är så varierat. Närmare femtio minuters speltid blir för mig i längsta laget och jag känner mig snabbt mätt på vad jag får höra och har svårt att se att hyllningarna detta band fått verkligen är befogade men samtidigt är ju smak något subjektivt.

Jag tycker att Enemy of Duality är ett schysst album, det håller god kvalité med vass produktion och sköna vrål även om de är rätt så ordinära ur en stilistisk synvinkel. Faktum är att jag inte tycker att Rudra sticker ut speciellt mycket i jämförelse med mycket annat som finns där ute redan och kanske också i jämförelse med vad de själva gjort tidigare. Fans av Rudra och liknande band kommer att hylla detta, de har tydligen en stark följarskara och de kommer definitivt göra vågen inför detta album – och varför inte?

Jag misstänker att detta nya album inte kommer att vinna över speciellt mycket nya fans för Rudra, men samtidigt kommer det inte att skrämma bort någon av deras befintliga fans. Det är som redan nämnts ett schysst album, det finns ett par riktigt snygga inslag som definitivt är riktigt underhållande. De säger sig vara fientligt inställda till dualitet men det är främst dualitet som är intressant med detta album och de kanske snarare skulle omfamna den istället för att vara fientliga med den.

Label: Transcending Obscurity Asia
Tre liknande band: Melechesh/Kartikeya/Al-Namrood