Numerals (2014)

Produced by: Joakim Dahlström @ avaudio productions
Mixed and mastered by: Joakim Dahlström @ avaudio productions Recorded at avaudio productions & The Sweetspot Recording Studio Graphic design: Sigma Collective
Photography by: REDNOTE.

Released 2016-09-16
Reviewed 2016-09-28

Svenska bandet Rednote bjuder oss på en saga som ska släppas i flera EP-skivor, detta är den första delen som kallas Unity. På den får vi fem spår som kategoriseras som nu-metal vilket är en bra beskrivning av vad vi får höra, tänk Korn om ni önskar en namndroppning. Hyfsat producerat med en ganska bra sångare men inte speciellt varierat eller dramatiskt.

Inte heller är det speciellt fräscht, det hörs övertydligt varifrån inspirationen kommer. Inget ont om det förstås men det är faktiskt inte särskilt spännande musikaliskt och inte heller speciellt bra tycker jag. Det är en ganska seg EP som aldrig riktigt kommer igång utan vi får sexton minuter av musik som går över ganska snabbt utan att någonting händer. Det är svårt att veta vad bandet vill åstadkomma det känns inte riktigt som att de kommer någonstans och EPn känns mest tam och högst ordinär. Den saknar riktning skulle jag vilja påstå.

Mer än så behöver jag nog inte sägs egentligen, jag har aldrig varit fan av EP-skivor och när de dessutom innehåller ytterst intetsägande musik blir jag knappast mer positiv. Det man kan hoppas på är att de kommande delarna bjuder på mer intressant musik, att de tar ut svängarna mer och skapar musik som man faktiskt fångas av och kan intressera sig för. Första delen är definitivt inte något direkt värt att skriva hem om – därför skriver jag inte mer nu.

Tre liknande band: Korn/Northlane/Seigmen