Nannette Emmerich - vocals

Released 2016-11-04
Reviewed 2016-12-17

raimundburkeorchestra.com

raimundburke.de
timezone

Gitarristen Raimund Burke har förmågan att klona sig själv i flera versioner som sedan utgör en orkester, en orkester som spelar klassisk swing med gitarrer i stället för mässingsinstrument. Det är så mycket som fjorton gitarrer på varje låt och det låter mäktigt och snyggt. Bra producerat och en skön känsla av klassisk populärmusik är vad vi får, många klassiska låtar som även en som inte är lika imponerad av swing som Burke är lär känna igen en hel del av spåren på albumet.

Det är bra melodier och schysst variation men det är samtidigt svårt att släppa känslan av att det mer handlar om en kuriositet än något riktigt kreativt och intressant. Men visst måste man imponeras av Burkes musikaliska kompetens och framförallt hur han satt samman detta album bestående av femton spår. Det är mestadels instrumentalt men det finns en del vokala partier bland de femton låtarna (sexton om du räknar det dolda spåret) som tar en 53 minuter att spela sig igenom.

Han får en tumme upp den gode Burke, det är ett ganska underhållande album. Samtidigt vet jag inte om jag vill beteckna det som så värst fantastiskt bra men det kanske bara är för att låtarna är lite mer tilltalande i sin ursprungliga form. Det här albumet känns mer som en kuriositet är som något verkligen världsförändrande ur ett musikaliskt perspektiv. Det är ett kul album som jag misstänker krävt mycket arbete för den gode Burke men kanske skulle han ha lagt ner den tiden på att skapa egna originella kompositioner istället för att kopiera någon annans.

Ett album det är svårt att skriva om och framförallt svårt att komma på något att skriva om det. Det är annorlunda och sådant känns alltid positivt men för mig känns albumet inte riktigt tillräckligt bra för att verkligen intressera. Det är kul att lyssna på ungefär hälften av låtarna men sedan tröttnar jag, jag misstänker att man ska uppskatta gammal storbandsmusik för att verkligen få ut något av detta album. Men visst, det är ett kul avbrott i oceanerna av likriktad musik som skickas till mig.

Label: Timezone Records
Tre liknande band: Glenn Miller/Raimund Burke/Benny Goodman