John Davis – mastering
Travis Smith – cover art

Released 2016-09-30
Reviewed 2016-10-07

opeth.com

nuclear blast

Opeth fortsätter på vägen de slagit in på med Heritage och Pale Communion, inte bara stilistiskt utan också med en konstant sjunkande albumkvalité. En gång fastnade jag för Opeth och deras spännande okonventionella musik med ett album som heter Blackwater Park och fram till och med Heritage har jag tyckt att de alltid kommit med nytänkande och spännande album. Pale Communion var ganska förutsägbar om man hört Heritage och Sorceress är än mer förutsägbar.

Visst, det är ett riktigt snyggt producerat album, bra framfört och sådär – en riktigt vass produktion. Det kan också beskrivas som skräp i en snygg förpackning, det verkar bra ända till man ser genom fasaden och inser att det är ganska innehållslös och framförallt förutsägbart. Som en ännu mer oinspirerad variant av Pale Communion. När jag lyssnar finner jag mig själv funderandes i frågan om Åkerfeldt tappat stinget och har slut på intressanta tankar – det vore synd för Opeth har ofta framstått som ett av de mer nytänkande och idérika banden i genren. Men nu har de gjort tre album som bygger på mer eller mindre samma mall och för varje album har de blivit mer tråkiga och förutsägbara.

Jag är inte speciellt imponerad, albumet kommer ingenstans och ju mer jag lyssnar på det desto mindre tycker jag om det. Det blir mest segt som sirap, det känns oinspirerat och lite som att det vore ihopslängt på en lunchrast och skrivet på mindre tid än det tar att spela genom albumet. Det är inte vad man hoppas på med Opeth och jag har svårt att se att se att det är ett album som lär tilltala någon större publik. Många kommer att avsky eller älska det på grund av att de är antingen grottmänniskor eller har ett behov att hävda sin förmåga att tänka fritt, men i ärlighetens namn är det varken ett album att hata eller att älska – det är mediokert.

Inga riktigt vassa spår hittar jag, inte ens om jag letar. Det är helt enkelt bara ett album som är och dess omslag kan faktiskt vara det bästa med det, det är egentligen inte ett speciellt kul omslag så det säger ganska mycket. Ett sömnpiller, så jag kan rekommendera det till er som har problem att somna.

Label: Moderbolaget Records/Nuclear Blast
Tre liknande band: Porcupine Tree/Katatonia/Storm Corrosion