Adrien Cailleteau on #7 #8

Recording, Mix & Master: Germain Aubert at Black Bear Studio
Artwork: Asphodel

Released 2016-10-21
Reviewed 2016-12-19

apathia records

Det är inte varje dag man stöter på ett band som stavar sitt namn visuellt snarare än som ett ord, Larv heter de på svenska, Chenille om man pratar franska, Caterpillar om man talar engelska och en massa andra namn beroende på varifrån man kommer. Det är ett avantgardistiskt album med ett skivhäfte innehållande lite naket i diverse skumma (läs konstnärliga) poseringar. Det handlar om en duo med en fransk dam och en herre, till sin hjälp har de trumslagaren från Pryapisme som kanske därmed övergivit sin teori om att katter kommer att kontrollera universum. Det ser kul ut på utsidan och i teorin och är kanske än mer kul när man väl börjar lyssna.

De följer inga direkta konventioner och musiken spänner över ett vitt spektrum från löjligt töntig svartmetall till andra löjliga inslag. Ett kul album med många överraskningar, massor av variation och ett stort djup, lysande produktion och en väldigt hälsosam dos av fantasi. Det är bara att läsa låttitlarna för att inse det sistnämnda. Att läsa dem gör nog också att man ganska snart inser att det är ganska svårt att i ord beskriva vad som hörs ur högtalarna när man sätter igång det första spåret som börjar ganska poppigt för att sedan helt ändra karaktär till något betydligt mörkare och så fortsätter det i tolv spår och 46 minuter.

Jag tycker att det här albumet träffar rätt på det stora hela, det finns väl en och annan snedträff men jag tror att det är sådant man får räkna med när man skapar album som struntar i alla konventioner och bjuder på diverse överraskande inslag. Men även med en och annan snedträff är det ett riktigt grymt album vars kanske främsta merit är att det är kreativt på riktigt – något man inte kan säga om alltför mycket om den musik som släpps nuförtiden.

Ni som gillar avantgardistisk och spännande musik kommer definitivt få ett album att uppskatta i detta, jag gillar det skarpt och det finns inte mycket att klaga på objektivt. Spåren är bra, men visst kanske det ska påpekas att det är ett album som kräver att du spelar dig igenom det ett par gånger för att verkligen ta det till dig. Och för varje gång du tar dig igenom albumet kommer du att upptäcka nya saker, både små och stora fyndigheter uppenbarar sig för varje ny gång albumet spinner i skivspelaren, till och med som en katt ibland.

Och även om favoritlåten I Hope You Sleep Well är lite larvig ibland kan man bara kontatera att Larv har slagit till med ett av årets mest överraskande album – och ett av de bästa.

Label: Apathia Records
Tre liknande band: Mr Bungle/Pin Up Went Down/Pryapisme