Mastered by: Mike Lind at Masterplant
Cover artwork and booklet design by: Carl-Andre Blekkmark

Released 2016-10-28
Reviewed 2016-10-19

niva.se

aorheaven

Tony Niva och hans manskap fortsätter att spruta ur sig album i ett rasande tempo, detta är visst det andra på hans egen etikett Niva Music Group och det släpps i samarbete med AOR Heaven. Niva säger själv att han försöker bredda sin horisont och släppa något mer kraftfullt med annorlunda produktion och så vidare, jag vet inte om jag hör speciellt mycket skillnad i jämförelse med det förra albumet jag recenserade. Och det har varit hela grejen med Niva hela tiden, att albumen har haft några utomordentliga hitlåtar men i stort varit ganska identitetslösa alster som egentligen haft väldigt lite att erbjuda mig som musikkritiker.

Klassisk AOR och i ärlighetens namn låter det ganska mycket som hans tidigare alster. Andra spåret Déjà Vu illustrerar också väldigt väl vad det handlar om även om det är orepresentativt bra i jämförelse med resten av albumet som i stort handlar om just déjà vu. Vi får ingenting nyskapande eller nytänkande och gillar man typisk AOR, utan speciellt mycket karaktär så får man sitt lystmäte här. Det är snyggt producerat med riktigt snygg ljudbild, klämkäcka refränger, högoktanig röst och allt man kan förvänta sig av ett album i denna genre.

Det är bra men jag tycker att man borde kunna förvänta sig mer, varje album lyckas de slänga ihop något som är alldeles glimrande och sedan blandas det med identitetslöst dravel som likaväl hade kunnat vara något som ett mer känt eller högkalibrigt AOR-band kastat bort. Talangen finns uppenbarligen men det känns alltid som att man får ett par teasers och resten utfyllnad även denna gång. Kanske skulle de göra färre album och koncentrera sig mer på att göra album bestående mer av de här riktigt vassa låtarna som det är uppenbart att de borde kunna göra.

Återigen ett solitt album från Niva men det känns ändå lite som en besvikelse eftersom det finns ett par starka indikationer på att här finns kapacitet till så mycket mer än bara solid AOR enligt formatmallen.

Label: Niva Music Group/AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Taste/Treat/Oxygen