Album artwork by Jukka Parkas
Photography by Aino Vuokla

Released 2016-11-25
Reviewed 2016-11-29

montagefinland.com
fastball-music

Finska bandet Montage bjuder på en metamorfos, åtminstone om man ska tro titeln på deras andra album. Om de i stil genomgår en metamorfos låter jag vara osagt då debuten är okänd för mig men de har en ny sångare till detta album så viss förändring är tänkbar. Omslaget känns inte speciellt lockande och innanför omslaget döljer sig en musikalisk skepnad som inte sticker ut sådär överdrivet mycket från mycket annat som redan dykt upp. Det handlar om klassisk hårdrock med lite progressiva undertoner, inget som nämnvärt får mig att höja ett ögonbryn helt enkelt.

Bra producerat men inte heller här höjer jag på ögonbrynen, jag tycker att Montage färdas längst musikaliska vägar vi redan hört många andra band färdas längst. Men visst, det är väldigt välgjort, solitt och så vidare. Med bra sångare och hyggligt driv och variation genom albumet kan vi konstatera att albumet nog fungerar bra sett till helheten. Fans av den här typen av musik kommer nog gilla detta album, det trycker nog på rätt knappar för nostalgikerna, jag är dock inte en av dem och även om jag gillar albumet har jag vissa reservationer.

Jag saknar bland annat det där riktigt spännande inslaget som ett grymt spår och sköna melodier med mera kan erbjuda, Reptiles är väl det mest intressanta spåret på albumet. Ett album som också saknar den där fräscha känslan ett nytt, riktigt vasst album kan erbjuda. Det blir lite för välbekant för mig och även om det är bra så känns det som att jag tröttnar ganska snabbt och mitt intresse börjar vandra till nästa album och nästa text redan innan jag satt alla ord till denna recension.

Även om jag har reservationer tror jag att Montage kommer att gå hem i de flesta stugor, deras musik är stabil och bra och även om Metamorphosis inte erbjuder något dramatiskt överväldigande är det ett album som man kan låna ett öra en stund. Inget som kommer att skriva in sig i musikhistorien men det är underhållande nog för att man ska kunna lyssna på det en stund.

Label: Fastball-Music
Tre liknande band: Alan Parson Project/Minutian/Led Zeppelin