Recorded at Hansen Studios and produced by Jacob Hansen
Cover photo by Dmitry Laudin

Released 2016-09-16
Reviewed 2016-09-26

meridianband.dk
mighty music

Från de danska longituderna kommer ett band som kallar sig Meridian, ett band som gärna verkar hålla till under vatten. Nu bryter de dock ytan för andra gången med ett album som har ett ganska coolt skivomslag. Det ser ut att vara ett ganska dramatiskt album och på många sätt är det nog så också med rykten om krig, städer i heligt krig, enigma-koder och meningslösa fel. Ett album som innehåller mycket spänning om man ska använda titlarna som någon sorts riktlinje.

Musikaliskt hamnar vi någonstans i skottlinjen mellan power metal och progressiv metal snyggt producerat av Jacob Hansen i en ganska klassisk Hansenproduktion. Kvintetten har knåpat ihop en oktett låtar och finurligt nog har de hållit allt kort med 38 minuters speltid. Bra variation och riktigt snygg produktion, dessutom har de en väldigt kompetent sångare – definitivt ett album som tilltalar och jag tror nog att det kan tilltala en riktigt bred publik.

Jag gillar Meridian och deras brytande av ytan, vi får åtta riktigt vassa låtar och musikalisk underhållning av bra kaliber. Kanske inte kreativt det mest intressanta jag hört men inte heller samma gamla dammiga skåpmat som alltför ofta serveras mig. Kul. Albumet kan nog faktiskt beskrivas som lika bra som dess omslag, här kan man faktiskt döma efter omslaget som man i och för sig väldigt ofta kan göra när det gäller musik. Dessutom kan jag lätt konstatera att det vore ganska dumt att torpedera danskarna då de faktiskt erbjuder något som inte känns tråkigt och uttjatat.

Tummen upp för spår som Rumors or War och City of Holy War som kanske står ut lite extra för mig på ett album som överlag står ut en del. Breaking the Surface är definitivt ett album jag tycker att man ska titta närmare på, speciellt om power metal är en föredragen genre.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Pretty Maids/Evergrey/Mercenary