Produced by Helge Preuß in the Horus-Sound-Studio, Hannover
Mastered by Brian Lucey

Released 2016-04-22
Reviewed 2016-04-06

mariustilly.com
mig music

Marius Tilly tittar på Jorden från omloppsbana samtidigt som han lyssnar till sitt tredje album Nebula Rising, ett album som sett till omslag ändå verkar relativt spännande. Annars vet jag inte speciellt mycket om Tilly och hans tidigare alster men det sägs att han genomgått någon form av musikalisk makeover till detta nya album – vad den innebär kan jag dock inte svara på. Kul astronautbild på baksidan kan man väl konstatera och även förmoda att det handlar om alternativ rockmusik.

Och alternativ rock är precis vad det handlar om, lite inslag av bluesrock och kanske lite progressivt. Jag tycker däremot att rymdkänslan man kan få av namnet och omslaget är väldigt liten, om överhuvudtaget existerande. Musiken är av lite klassiskt snitt, känns stilistiskt intressant men samtidigt kanske inte helt modern utan snarare som något av ett eko från det förgångna. Tillys sånginsats är hyfsat bra, musikaliskt är det intressant och ljudbilden känns som sagt kanske inte helt modern men ändå fräsch nog för att kännas relativt modern. Albumet har dessutom en speltid som känns acceptabel, det tar inte alltför lång tid att spela sig igenom hela albumet. Ska väl kanske också tillägga att albumet är relativt varierat.

Hyfsat kul album, schyssta låtar, det är väl vad man kan önska sig. Jag tycker att det är ett roligt album, helt enkelt – jag gillar det. Kanske inte så att jag slår volter eller hoppar ut i omloppsbana av glädje men det är ett underhållande album med schyssta låtar, ett solitt album med underhållande låtar. Om man gillar alternativrock kan man säkert finna detta album riktigt tilltalande, det är definitivt bra så om du tillhör alternativrockarna tycker jag definitivt att du bör undersöka detta album – det kan vara väl värt att titta närmare på.

Inledande Dinosaur är ett kul spår men för mig är nog det tredje spåret Vespa den stora höjdpunkten, det är definitivt ett riktigt vasst spår. Kort och gott tycker jag att det är ett intressant album, kanske inte fantastiskt eller något i den stilen men bra och ganska intressant. Marius Tilly och hans Nebula Rising är ett underhållande album som kan vara värt att titta närmare på för den som uppskattar den alternativa rockmusiken.

Label: String Commander/MIG Music
Tre liknande band: The Black Keys/Eloy/Robert Plant