Dark Wheel (EP 2012)
Welcome To The Den (2013)

Released 2016-04-08
Reviewed 2016-04-20

madhattersden.com
inverse

Jaha, då ska vi ta oss en titt och se vad vi kan hitta i den galne hattmakarens lya. Den finska hattmakaren har bjudit oss på en keps och en hatt sedan tidigare, detta är den andra hatten som kallas Excelsior. En väldigt stilig hatt måste man ju faktiskt tillstå, sedan är ju förstås frågan om det är en audiellt lika intressant hatt som visuellt.

Melodiös tungmetall sägs det, med lite inslag av progressiva och symfoniska inslag. Varierat mellan det tyngre, det progressiva, det melodiösa, en intressant hatt med många ansikten kanske man kan säga. Det är bra driv i låtarna, mycket energi tycker jag att vi kan notera nu när vi spelar oss igenom detta album. Riktigt vass produktion, bra sångare, en kvalitetsprodukt och inte alls som de asiatiska hattarna som sys av småbarn helt utan kvalitetskänsla. Bra driv, energi och djup tycker jag att man notera. Elva spår, femtiofyra minuter – det är hur lång tid det tar att skaffa sig en uppfattning om hattmakarens verk, ett kvalitativt verk skulle jag beskriva det som.

Det är ett riktigt vasst album, definitivt. Ett album jag lika gärna äger som en riktigt flott hatt, och tro mig jag har ett par flotta hattar i min garderob. Imponerande album skulle jag nog också vilja addera till beskrivningen, precis så intressant som man kunde ha hoppats på från ett band som kallar sig Mad Hatter’s Den. Jag har svårt att hitta något att direkt anmärka på, allt håller riktigt bra klass och det skulle väl vara att albumet inte känns nyskapande som kanske skulle sänka det men här finns mycket kul att fascineras av så jag tror inte att det spelar någon större roll mer än ur en recensents perspektiv. Fans av många olika grenar av metallträdet kommer att finna detta album väldigt underhållande.

Jag har definitivt tyckt att det är riktigt underhållande, speciellt då det fjärde spåret Masters of Hate som troligen är årets vassaste låt, åtminstone av dem jag hört hittills. Ett spår som sticker ut lite från det övriga albumet men på ett väldigt positivt sätt och ett spår som gör att jag gärna återvänder till detta album. Det är dock inte bara det spåret som är bra, det finns ytterligare några potenta spår på detta album, spår som gör det väl värt att lyssna på om och om igen. En hatt väl värd att prova.

Label: Inverse Records
Tre liknande band: Blind Guardian/Eldritch/Queensrÿche