The Wild (EP 2014)

Recording/Mixing/Mastering - Neil Devereaux at Mojo Studios
Artwork by Danielle Caouette
Artwork Layout by Will and Julie Tennant

Released 2016-01-22
Reviewed 2016-02-09

Som djur kallas detta band från Kanada och de erbjuder oss sin femte EP som kallas Feral och den är precis som tidigare lite djurtematisk. Skumt skivomslag kan jag annars tycka och förstås lite skumt att kallas sig som de gör, men samtidigt kan man ju säga varför inte kalla sig på det viset. Vi får fem spår som sträcker sig från vild till en djungelbok av kärlek, och allt det på 20 minuter – det tycks onekligen väldigt spännande, men är det?

Musikaliskt är det lite klurigt och inte så värst genrebundet, vilket alltid kan beskrivas som ett plus. Lite spastiskt matematisk metall kan man väl beskriva det som, Meshuggah möter en lite mer kommersiell och lite mer kaotisk stil kanske man kan beskriva det som för den som nu önskar lite namndroppande. Intressant ljudbild, kul att de på ett snyggt sätt slår sig fria från det moderna utan att kännas omoderna. Relativt varierat även om det kanske känns en aning återhållet för stilen, de hade nog kunnat sväva ut lite mer för att bli lite mer spastiska och dramatiska men jag lovar att du inte hinner tröttna.

Ofta behöver man väga albums olika element mot genrens generella stil men också en generell musikalisk inriktning och det kan i vissa fall vara ganska svårt – till exempel i detta fall när bandet inte direkt konformerar med någon etablerad stil. Det är väldigt positivt och sätter en förstås i en mer positiv inriktning mot bandet men sedan handlar det förstås också om hur positiv låtarna gör en och det är kanske inte riktigt lika bra på den fronten – jag tycker att det känns som att de håller tillbaka lite för mycket, de hade kunnat sväva ut mycket mer vilket hade gjort dem betydligt mer spännande. Nu lyckas de med bedriften att vara stilistiskt spännande samtidigt som de känns förutsägbara, en konstig paradox som dämpar min entusiasm mot denna EP påtagligt.

Men visst kan jag beskriva det som bra, det är underhållande och intressant men det är som jag varit inne på inte riktigt så intressant som jag får känslan av att det borde vara. Bäst är annars inledande spåret Feral som sätter an en ton som EPn inte helt klarar att uppfylla men för er som gillar det lite mer atypiska kan jag varmt rekommendera att ni tar er en titt för lite intressant och spännande är det allt men jag bör nog undersöka detta band vidare för att det vore konstigt om det inte finns några riktiga guldkorn bland deras tidigare utgivningar, denna EP är grym men saknar ändå något så mitt omdöme hamnar mitt på skalan.

Tre liknande band: Meshuggah/Mars Volta/Fall of Troy