Manu Armata (2013)

Nick Oliveri

Released 2016-09-23
Reviewed 2016-09-26

komatsurock.com
argonauta records

Jag som trodde att Komatsu var tillverkare av tunga arbetsmaskiner som grävare, skogsmaskiner och så vidare – inte att det var ett holländskt band i stoner metal-genren. Denna gång bjuder de på ett recept för mord, ett recept jag sökt efter länge eftersom det finns några jag inte skulle ha något emot att avlägsna från planetens yta. Och detta recept kommer dessutom snyggt förpackat med en stilig korp på framsidan, frågan är om man kan använda det till att undanröja dessa störande individer.

Den frågan får dock vänta på att jag ritat upp vad jag anser om detta album. Det är ett robust och rejält album, nästan som en stor och stark grävare arbetandes med att skyffla undan tunga metalliska massor. Stoner rock möter tungmetall, inte olikt mycket annat i genren med stark sångare och tung produktion. De bjuder på välgjord stonermusik, men deras nyskapande ådra kan knappast lyftas fram som ett av deras mer karaktäristiska drag. Deras musik är klassisk stoner metal som inte bryter ny mark och gillar man det lär man säkert uppskatta detta också.

Jag tycker att det fungerar på samma sätt som en Komatsu skogsmaskin, kompetent för vad det utför men man kan ha vissa betänkligheter över vad som utförs. Kanske är korpen på framsidan någon som skrämts bort av denna Komatsumaskin för det är lite vad det känns som en skogsmaskin som obönhörligen skövlar sig fram genom metallskogarna och röjer undan allt i sin väg – det uppfyller sitt ändamål men jag är inte så säker på att ändamålet verkligen tilltalar mig.

Jag tycker att det är bra, men det känns som att titeln lovar mer än den håller och även om titelspåret är bäst så känns det inte som att det ger mig ett bra recept på hur jag ska utföra ett mord. Nåväl, det får jag väl leta efter någon annanstans – albumet är trots allt ändå rätt så kul att lyssna på, speciellt om man gillar lite mer robust musik.

Label: Argonauta Records
Tre liknande band: Melvins/Clutch/Torche