Markku "Neissu" Ruuskanen - bass
Waltteri Väyrynen - drums

Nightshade (EP 2009)

Released 2016-05-05
Reviewed 2016-07-24

inverse

Hypotesen från Finland bjuder på sitt debutalbum som kallas Ursprung, ett fyndigt namn på ett första album. De har givit ut en EP och ett par singlar tidigare och detta albums promo kommer med en massa hyllande citat från recensenter och artister. Det låter ju spännande och betryggande för mig som lyssnare och recensent, eller? Hyfsat flott omslag och sådär, det beskrivs som modern melodic metal i pressutskicket – de jämförs med band som Scar Symmetry och någon beskrev det som att släppa en dödsmetallsångare i ett fantasilandskap med symfonier och så vidare.

Det kanske inte är oävna beskrivningar av vad vi får, vilket egentligen i grund och botten är modern melodiös dödsmetall. Ingen vidare sångare för genren tycker jag personligen då jag hade velat ha lite mindre gutturala vrål för att göra musiken större rättvisa. Stilistiskt är det egentligen ingenting vi inte hört förr – det är snyggt producerat med mycket melodi och ganska varierat med vissa proggiga inslag men i all mätbar metodik kan man inte påstå annat än att det handlar om ganska typisk modern melodöds. Melodöds som framförs tempostarkt och intensivt på ett album med en speltid på strax under 40 minuter.

Välbekant, välproducerat, melodiöst, tempostarkt och bra – så kan man beskriva detta album som jag tycker är ganska medryckande och trevligt att lyssna på med många snygga melodier. Dock tycker jag att taskig sång saboterar lite av helhetsintrycket som dock överlag ändå blir positivt. Ett kul album helt enkelt, men inte så bra som pressmaterialet tycks indikera. Om de hade haft en bättre sångare är jag ganska säkert på att det hade varit betydligt bättre, lite fräschare musikaliska idéer hade inte heller skadat.

Videospåret kan vara det bästa men egentligen är det inte mycket som skiljer spåren åt utan det är ett ganska jämntjockt album – ett bra jämntjockt album. Fans av melodöds kommer säkert finna detta album väldigt tilltalande, personligen tycker jag dock att det är ett ganska typiskt album för vad vi brukar höra idag – bra men inget överdrivet fantastiskt.

Label: Inverse Records
Tre liknande band: Scar Symmetry/Wintersun/Omnium Gatherum