Tommy Newton: Producer, Engineering, Mixing, Mastering
Paulo Miguel Melo: Co-engineering
Mathias Janke: Cover art, Design

Released 2016-04-22
Reviewed 2016-04-29

human-fortress.com

Knektar i skinande rustning, ädla i gärning och lojala mot sin kung – sådant hör vi ofta i den så kallade kraftmetallen och ofta blir det lite löjligt. Det är just sådan musik tyska bandet Human Fortress bjuder på. Det är ett band jag upptäckte för många herrans år sedan i och med deras finfina debutalbum Lord of Earth and Heavens Heir, och sedermera detta album som släpptes första gången 2003. Detta är således en återutgåva där bandet nyinspelat två bonusspår med den ursprungliga sångaren Jioti som dock normalt givit upp sin bana som sångare i detta band på grund av hälsoskäl. Jag har inte följt bandets senaste alster, 2008-års album var lite av ett bakslag kontra vad de gjort tidigare och de senare har inte kommit till oss på grund av att vi inte samarbetar med de skivbolagen för tillfället. De släppte faktiskt sitt femte album tidigare i år men det har jag inte hört så jag vet inte om det är bättre eller sämre än denna återutgåva.

Musikaliskt låter Human Fortress inte riktigt som något annat band, deras riddarmetall är episk, djup och dramatisk. Riktigt vass produktion och en sångare som egentligen inte är speciellt bra men han har en ganska unik stämma och det passar riktigt bra till det musikaliska. Lite mer skinande än de flesta rustningskrigare och framförallt bygger de inte sina låtar på samma stereotypa sätt som de allra flesta banden i genren – tänk er band som Rhapsody eller Hammerfall men intressant snarare än töntigt. Ganska unik power metal, medryckande men inte tjatigt. Jag tycker nog att de trycker på bra knappar för att intressera, bra är också att de två bonusspåren stilistiskt passar väl in i den totala ljudbilden.

Jag minns den här tiden i början av 2000-talet när det kom mängder av vass musik men detta var ett av de absolut bästa albumen från den eran. Det är ett grymt album, låtarna är riktigt vassa, allt är riktigt bra och om du vill ha ett riddarmetallalbum tror jag faktiskt att detta är det absolut bästa alternativet som finns. Så många roliga låtar, så många fantastiska melodier och låtstrukturer, något så annorlunda som kreativ musik i en relativt vanlig genre – det hör man inte så ofta. Att albumet återutges så här tretton år efter att den utgavs från början kan ju vara lite tokigt, personligen tycker jag att man kan återutgiva album på jubileum istället men det är ju en bisak då det är ett så bra album, väl värt att återbesöka. De två adderade spåren gör det till och med värt för de som redan har albumet i originalutgåva att skaffa det på nytt.

En fullträff helt enkelt och alla spår är av god kaliber men om jag ska välja ut något enstaka så är ju titelspåret en fullträff som är svår att överträffa, det bästa med det spåret (och många av bandets spår) är den långa refrängen som lyckas vara klämkäck att ut bli tjatig vid upprepad lyssning. Sedan vill jag slå ett slag för Human Fortress, ett av albumets två bonusspår som är riktigt bra och minnesvärt.

Defenders of the Crown är ett album värt att hyllas, ett av mina favoritalbum ur power metal-genren, det är dessutom lika tidlöst och klassiskt idag som det var när det släpptes 2003. Tummen upp för Human Fortress och deras förflutna, det spelar nästan ingen roll vad de gör nuförtiden då man alltid kan lyssna på detta klassiska och fantastiskt bra albumet. Om ni missade det när det begav sig så har ni nu chansen igen, missa den inte!

Tre liknande band: Galloglass/Avalon/Mob Rules

Betyg: HHHHHHH (6/7)