Tijs Vanneste - Vocals (Track 7)

Recorded at UltrasoundStudios in Braga, Portugal, by Daniel Cardoso
Mixed and mastered by Jens Bogren at Fascination Street Studios in Örebro, Sweden
Cover artwork by Jobert Mello

Released 2016-06-24
Reviewed 2016-07-09

Portugisiska Heavenwood får sitt album Redemption återutgivet, jag har redan recenserat deras nyaste album tidigare i år så varför inte skriva om denna också? Snyggare omslag på Redemption är det första som kanske slår mig men också att albumet har en lite mer positiv känsla och inte lika mörkt gotisk som det senaste albumet. Den kvinnliga fägringen från omslaget känns också som att den har en stark närvaro som stärker detta album.

Det handlar om gotisk metall och tempot är inte så högt, variationen är ganska bra och låtarna skiftar snyggt i karaktär utan att falla ur mallen för detta album som känns bra sammansatt. Väldigt bra produktion, och ett väldigt välgjort album – ett som känns mer kompetent och kreativt intressant än det senaste albumet. Det känns som att de kompetenta gästmusikerna bidrar med ganska mycket djup och karaktär till detta album, och det känns som att det är ett album med hyfsat bra djup faktiskt. 55 minuters speltid över tio spår är vad vi får och det är en kvalitativ och intressant produktion.

Visst kan man väl ha vissa reservationer kring att återutge ett album från 2008 men det är inte direkt det som är avgörande i en recension även om det till viss del påverkar. Överlag tycker jag att detta är ett bra album, bättre än deras senaste album som jag recenserade för någon vecka sedan. Men kanske inte heller det alldeles fantastiskt, det handlar ändå om relativt standardiserad gotisk metal, lite mörk och sådär som det ska vara – genre-fans kommer säker att uppskatta det eller har redan uppskattat det när det släpptes för första gången. Det är ett ganska underhållande album, det har många positiva sidor men jag har hört bättre och det blir främst en stunds underhållning innan jag går vidare till nästa album i listan.

Jag tycker nog att det inledande spåret är det vassaste, men spåren är ganska bra överlag så det är inte med någon större marginal det tar förstaplatsen. Det är ett album för fans av genren, jag tror inte att det tilltalar en så värst våldsamt bred publik, jag tycker att det var en stunds trevlig underhållning men knappast ett otroligt minnesvärt album. Heavenwood gör vad de gör bra, så om du gillar gotisk metal är det definitivt ett album du bör titta närmare på.

Tre liknande band: Paradise Lost/Sentenced/Moonspell