Recorded, mixed and mastered by Serge Morattel at REC Studio in Le Lignon-Genève, Switzerland
Produced and arranged by Headless Crown
Cover artwork by Manu Froelicher

Released 2015-12-04
Reviewed 2016-02-03

headlesscrown.com

Dags för revolution tycker Schweizarna i Headless Crown när de släpper sitt debutalbum som inte direkt ser revolutionerande ut. Och när man läser om att de tar inspiration av genrens giganter som Accept, Iron Maiden och så vidare är det svårt att uppbringa någon direkt inspiration för det eftersom det redan finns cirkus 700 miljarder sådana band och album sedan tidigare. Men vad ska vi då säga om dessa schweizare?

Att de knappast bjuder på revolution musikaliskt är ju en sak som kommer i åtanke och det är inte svårt att höra vad som inspirerar bandet. Det bjuds på daterad heavy metal med något uppfräschad ljudbild och sådär. Det är också ett långt album där de elva låtarna lätt passerar femtio minuter i speltid och det blir i längsta laget när låtmaterialet inte är sådär våldsamt varierat. Stilistiskt och produktionsmässigt är det ett högst ordinärt album, det finns inte många drag med det som sticker ut från den mängd av liknande band som finns, den stora risken är att Headless Crown kommer att drunkna i den stora heavy metal-strömfåran.

Jag tröttnade redan när jag hörde första låten, det hördes att det var från Schweiz, känslan av Gotthard möter lite tyngre metalband blir snabbt överhängande och det är nästan så att jag vill stänga av direkt. Det blir hyfsat driv i låtarna och sångaren är okej men som helhet har albumet väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att göra något intryck på mig och gång efter annan när albumet tar slut har jag svårt att minnas ens den sista låten. Det är ett ganska schysst album så, låtarna är helt okej men det svårt att engagera sig i det femtioelfte heavy metal-albumet som dimper ner i lådan och som låter mer eller mindre identiskt med det femtiotionde. Nej, det här är ett av de där albumen som du nog inte kommer att sakna om du skulle missa det, givetvis är det inte alls omöjligt att fans av heavy metal kan finna det ganska tilltalande men för mig känns det väldigt intetsägande.

Tråkigt är väl vad jag tänker när jag lyssnar på detta album och det finns väl inte direkt något spår som utmanar den känslan, Headless Crown känns som att de kanske är lite för fega stilistiskt och lite för idéfattiga kreativt för att verkligen kännas relevanta. De kan sin sak, att skapa heavy metal, men man måste nog ändå våga röra sig lite längre från de inslagna vägarna om man vill intressera någon med sin musik.

Tre liknande band: Gotthard/Accept/Iron Maiden