Ray Hawes - Banjo, Vocals (additional)

Jeremy Hannigan - Artwork
Recorded during the Summer 2013. Mastered by Cody Baresich

Released 2016-11-08
Reviewed 2016-12-22

hypnotic dirge

Kanadensiska bandet Harrow släpper nytt kunde jag tro men det visar sig att detta album släpptes på kassett redan 2013 men kommer nu på CD utgiven av skivbolaget Hypnotic Dirge Records. Det ser ju inte helt ospännande ut men med tanke på hur oimponerad jag var av deras senaste album Fallow Fields som kändes som ett långt trött spår. Men man kan ju inte bedöma ett album utifrån vad man hört tidigare så Fragments of a Fallen Star har snurrat i min musikspelare ett antal gånger och jag har bildat mig en uppfattning om det nu – vilket jag tänker delge till er i text.

Först och främst är det ganska mörk musik, nedsvärtat folkmusik som lika gärna kan beskrivas som black metal eller sludge beroende på vem du frågar. De målar upp sina musikaliska landskap i breda drag, lågt tempo med olika mörka stämningar. Men visst, ibland höjer de också tempot och när sången inte vrålas låter den ganska bra – den vrålade sången är däremot riktigt kass, seg och släpig. Det är bara fyra spår på albumet, kanske inte våldsamt mycket variation och spåren är långa så albumets totala speltid når nästan 40 minuter trots de få spåren.

Fallow Fields som jag recenserade förra året var i många drag lik denna med bra produktion och snyggt framförande men rätt sega och tråkiga låtar medan detta album har betydligt bättre djup och framförallt bättre låtar. Bäst blir det när det blir lite fart på låtarna, jag kan dock inte påstå att det finns något favoritspår utan det är delar av låtarna som tilltalar. Det är dock inget album som man slår volter av glädje när man hör, det låter bra men kanske ingenting som gör något större avtryck.

Harrow låter som ett kompetent band, ett som jag tror har ett vasst album inom sig. Det gäller bara för dem att hitta de där låtarna som ger dem det där fantastiska albumet, än så länge känns det mest som att de söker – de lyckas ganska bra med Fragments of a Fallen Star och mindre bra med efterföljaren Fallow Fields. Nåja, det är ett album som kommer att tilltala fanns av Harrow och de liknande banden, kanske inte ett som kommer att ge dem ära och berömmelse.

Label: Hypnotic Dirge Records
Tre liknande band: Agalloch/Falls of Rauros/Skagos