Jonas Reslan - Vocals, Guitar
David Lindh - Bass
Martin Lopez - Drums

Released 2016-01-11
Reviewed 2016-03-08

avantgarde music

Svenskt band med ett album som såg ut att inte få se dagens ljus på grund av löjliga kontraktsbesvär, om man ska tro pressinformationen. Nu har albumet dock fått se dagens ljus och trions debut finns nu tillgängligt för oss alla, och det tycks ha mottagits väl på sina håll. Även pressinformationen kallar albumet för ett mästerverk, och av skivomslaget att döma så behöver ett sådant påstående inte vara felaktigt.

Musikaliskt är det lite svartmetalliskt, progressivt, lite atmosfäriskt – det är vrålat på ett sätt ganska typiskt för svartmetallgenren och ska jag vara ärlig har jag svårt att höra vad detta band gör som skulle särskilja dem från mycket annat som kan jämföras. Jag får ingen känsla av att det skulle vara något unikt. Det känns ganska statiskt sett över hela speltiden som inte är långt under timmen, och jag ser inte så mycket djup eller dramatik.

Jag har spelat mig igenom detta album ett antal gånger nu, fler än tio för att vara lite mer precis, och kan inte säga att det gör något direkt intryck på mig överhuvudtaget. Det är lite trögt, lite sömnigt, lite stelt, lite odramatiskt. Produktionen är bra, atmosfären är också intressant men som helhet tycker jag inte att albumet når fram, jag saknar något – något jag inte kan sätta fingret på. Det känns bara tamt och tråkigt tycker jag, jag kanske missat något men jag kan inte uppbringa mycket positiva känslor för detta album – det är väl framfört och bra producerat men låtarna känns ointressanta och albumet som helhet känns bara tamt.

”Darkened Black Metal” beskrivs det som i pressinformationen, det kanske kan beskrivas som en korrekt beskrivning av vad man får höra på detta album. Mörkt, segt och trött är hur jag skulle vilja beskriva det – dock kan jag tillägga att fans av genren antagligen kommer att uppskatta det, det finns recensioner som pekar på att det kan vara så men jag kan inte påstå att jag märker något av den påstådda storheten själv. Ett album för genrens fans, resten av oss lär inte få ut mycket av att lyssna på det.

Label: Avantgarde Music
Tre liknande band: Secrets of the Moon/Triptykon/Anathema