Drums recorded by Daniel Granstedt at Don Graniolo Sound Studio
Mix and mastering byMartin Kronlund at JM Recording Studio

Released 2016-06-24
Reviewed 2016-06-10

featherstone.se
aorheaven

Svensk melodiös rock är inte direkt ovanligt nuförtiden, Featherstone är en ny bekantskap men huvudmannen Rikard Quist har förekommit i flera band tidigare så det finns mycket erfarenhet bakom denna debut. Skivomslaget ser inte så spännande ut och titeln Northern Rumble låter ju inte direkt som det mest kreativt intressanta jag någonsin sett. Men man ska ju inte döma något efter omslaget så detta album har fått en del speltid nu och här kan ni läsa vad jag kommit fram till.

Melodiös rockmusik med klämmiga refränger, hyfsad energi, lysande produktion och så vidare. Musik man enkelt tar till sig men som samtidigt känns sådär väldigt välbekant och fantasilös. Sångaren är ganska bra och det här väldigt bekanta gör att detta album troligen kommer att gå väl hem hos många genre-fans eftersom att det trycker på samma knappar som de flesta populära band i genren gör. Välgjort med standardurvalet av låtar, man får vad man förväntar sig när det gäller detta album – inga överraskningar och 40 minuters speltid på tio spår.

Ett bra album men också ett som ger en precis vad man förväntar sig så om man gillar klassisk melodiös hårdrock och inte hoppas på något överväldigande eller nyskapande är det säkert en riktig hit. Det finns definitivt något riktigt vasst spår på albumet och jag kan lova att du inte kommer att ogilla det, däremot är jag mer osäker på om du verkligen kommer att se det som ett fantastiskt album. I pressinformationen står de att Rikard Quist som deltagit i diverse andra band på ett eller annat sätt med detta album ville skapa ett mästerverk han kan kalla sitt eget, objektivt skulle jag vilja påstå att inget av det är korrekt – det låter inte direkt olikt från något av det andra han deltagit i och det är i min mening inte bra nog för att vara ett mästerverk.

Låtarna är bra generellt men de flesta är ganska trötta och ger en liten känsla av déjà vu men det finns ett undantag, spår fyra. Look into my eyes är inte heller stilistiskt intressant men det är ett spår med bra driv och energi, det är en riktigt bra låt och det enda som för mig känns minnesvärt med detta album. Nu kanske jag till och från lät lite negativt, det är kanske inte rätt då albumet kanske är kreativt ointressant men det är fortfarande ett schysst album.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Last Autumn ́s Dream/White Wolf/Bangalore Choir