Mixed/mastered by Jens Bogren at Fascination Street Studios
Cover artwork by Graceann Warn

Released 2016-07-01
Reviewed 2016-06-26

fateswarning.com

insideout

Flygande teorier från ett av de mest betydelsefulla banden i den progressiva metal-genren, och ett av de absolute bästa banden i samma genre. I och med denna Theories of Flight har ödesvarnarna kompletterat sitt första dussin album sedan debuten Night on Bröcken som släpptes 1984. Det första som slår en är det väldigt intressanta skivomslaget som inte liknar något ur bandets diskografi och inte så många övriga skivomslag för den delen, det är ett konstverk från en konstnär vid namn Graceann Warn. Allt verkar mycket lovande och sångare Ray Alder fick det att låta intressant när jag intervjuade honom för ett tag sedan, han sade dessutom att The Light and Shade of Things är en av de bästa låtarna bandet skapat – hur kan något sådant inte väcka förväntningar?

Den som hört Fates Warning kommer att känna igen sig i detta album, det bär bandets prägel. Samtidigt känns det som att de tagit några ytterligare steg musikaliskt och skapat ett album som känns välbekant men samtidigt nytt och fräscht. Progressivt, melodiöst, varierat, atmosfäriskt och dramatiskt, allt med ett tema av rörelse – ett album som ger en känsla av rörelse och förändring. Riktigt snyggt producerat, dramatiskt och med vad som kanske är Ray Alders bästa sånginsats bakom mikrofonen för Fates Warning. Men det är inte bara Ray som glänser, bandet känns som att det skapat en av sina bästa produktioner hittills.

Det här är ett riktigt bra album, inte bara riktigt bra – årets bästa album hittills, den första som får sex poäng eller bättre som släpps för första gången i år. Bortsett från A Pleasant Shade of Gray som släpptes för nästan tjugo år sedan så har de nog inte släppt ett bättre album, det här är helt enkelt Fates Warning när de låter som allra bäst. Ett riktigt högtflygande album där du inte ens behöver förstå principerna kring flygandet för att uppskatta storheten i detta trevliga album. 53 minuter av riktigt fin underhållning är vad vi får när vi låter detta album ta plats i musikspelaren. Musikfans kommer definitivt att uppskatta detta mycket fina album, det kommer varmt rekommenderat.

Alla spår på albumet är bra och de får en definitivt att vilja spela albumet om och om igen men jag tror nog att jag håller spåret som kallas SOS som det främsta men även efterföljande The Light and of Things tillsammans med titelspåret förtjänar att omnämnas lite extra. Theories of Flight är ett riktigt vasst album och definitivt årets höjdpunkt så här långt. Fates Waning imponerar med sitt nya album och jag tycker definitivt att du ska införskaffa detta fantastiskt fina album.

Label: InsideOut
Dream Theater/Queensrÿche/OSI
Betyg: HHHHHHH (6/7)