Mikaela Henriksson - Vocals

Produced by Peter Tägtgren
Mastered by Jonas Kjellgren

Released 2016-01-29
Reviewed 2016-02-18

aorheaven

Kanske inte helt enkelt att missa att detta handlar om ett svenskt band, och om man tittar på omslaget kan det inte heller vara alltför svårt att missa att det handlar om power metal. Det är andra kapitlet i detta bands saga, det första såg dagens ljus 2012 så deras fans har fått vänta fyra år på detta nya verk. Ganska snyggt skivomslag och med ett namn som bär likhet med ett tyskt power metalband från det förflutna kan det väl inte vara ett dåligt album, eller?

Stilistiskt är det inte något direkt banbrytande, ganska typisk power metal egentligen med väldigt lite som faller utanför ramen. Ganska hyfsad sångare tycker jag, ganska snygg produktion utan att egentligen glänsa på någon av dessa poster. Hygglig variation genom albumet med tio spår och 46 minuters speltid. Ett solitt sammansatt album helt enkelt, det låter som att det finns en del musikalisk kompetens här men med ett frågetecken för den kreativa förmågan.

Ett ganska schysst album, välgjort på alla sätt utan att för den skull direkt imponera. De gör det mesta rätt och bra men det fastnar lite i redan uppkörda hjulspår och jag tycker inte riktigt att de tar sig någonstans sett ur en kreativ synvinkel. Fans av power metal kommer säkert att finna detta album väldigt tilltalande, fans av mer annorlunda infall och mer kreativ musik kanske inte är lika imponerande. På det hela taget ändå ett positivt album även om jag inte vill ge det stående ovationer.

Titelspåret är nog det bästa på albumet men egentligen finns det väl inget sådant där magiskt, fantastiskt spår som får mig att odelat hylla detta album eller ens det spåret. Det är en solid insats, ett bra album som fans av genren nog ändå bör kolla upp. Det är dock inget banbrytande så jag skulle bli ytterst förvånad om det var ett album som figurerar i folks topplistor när 2016 ska summeras.

Label: Black Lodge/ Sound Pollution /GerMusica
Tre liknande band: Heaven's Gate/Edguy/Helloween