Artwork by Robert Elmengård and Niklas Lundberg
Layout by Stefan Heilemann

Released 2016-11-18
Reviewed 2016-11-20

enbound.com
inner wound

Det har gått över fem år sedan Enbound släppte sitt rosade debutalbum And She Says Gold som även hyllades av Halloweds recensent. Nu är de tillbaka med The Blackened Heart, och de är tillbaka med besked. Det nya albumet har ett spännande omslag och tio låtar, det är lite synd att det inte kommer på vinyl kan jag tycka när jag sätter tänderna i detta nya alster från Enbound. Så fem år har gått så de har haft gott om tid på sig på sig att sätta samman ett snyggt album, ett som fansen kan hylla.

Det är lätt att placera bandet i ett power metal-fack för att det är där någonstans den generella ljudbilden ligger, men Enbound bjuder på något större än så. De bjuder på ett varierat låtmaterial med allt från snygga finstämda melodier till låtar med högt tempo och kraft, allt paketerat på ett sätt som gör att det snyggt smälter samman till en väl sammanhängande enhet. Ljudbilden är alldeles enastående och du får leta länge om du ska hitta ett album, speciellt inom power metal-genren.

De håller det kort och koncist, albumet är lätt att ta till sig men har ett stort djup som gör att man kan lyssna på det om och om igen. Förutom ljudbilden tycker jag också att man speciellt kan hylla sånginsatsen och de riktigt minnesvärda melodierna vi bjuds. Jag kan faktiskt inte se en enda negativ punkt med detta album och frågan är om det inte är årets hittills vassaste album, det är definitivt en kandidat till det.

Alla låtar är riktigt vassa, inledande Falling träffar likt en spark i skrevet och det är inte slut där. Efter kommer den ena låten vassare än den andra, Crossroad är till exempel ett lysande exempel på hur man ska göra om man vill göra power metal på ett bra sätt och det finns mer, Holy Grail är kanske min favorit. Och nämnas bör också They Don’t Really Know som också kan sägas vara ett lysande spår. Listan kan göras längre om man vill spendera en hel text på att skriva om vilka låtar som tilltalar men låt oss bara beskriva hela albumet som en samling starka hitlåtar.

Enbounds nya album the Blackened Heart träffar precis rätt ungefär som ett välriktat slag i nyllet på någon man ogillar, det är ett alldeles lysande album som känns fräscht, spännande och riktigt bra. Alldeles förträffligt faktiskt. Kanske årets bästa album och definitivt ett jag rekommenderar att ni införskaffar oavsett vilken er musikaliska preferens är.

Label: Inner Wound Recordings
Axenstar/Cryonic Temple/Avantasia
Betyg: HHHHHHH (6/7)