Sascha Kaisler - Drums
Stefan Mankiewicz - Bass

Released 2016-02-12
Reviewed 2016-04-12

elyria.eu
dark wings

Reflektion och refraktion, optiska termer dominerar titeln när det Schweiziska bandet Elyria släpper sitt första album. Ett album med ett dramatiskt omslag, ett album som lovar mycket i presstexten. Ord som bisarra och drömska ljud, sångarens artistiska röst och så vidare. Det är alltid stora ord som kastas ut i presstexterna, vilket är anledningen till att jag aldrig läser presstexter innan jag recenserar ett album. Det handlar om ett kvinnofrontat band, något jag ofta tenderar till att uppskatta så detta band har onekligen en fördel redan från start.

Det är en modern och bra produktion, lite gotiskt och det påminner en hel del om det tyska bandet Coronatus som vi recenserat drivor av här på Hallowed och det är nog främst på sångarfronten den associationen dyker upp. Musikaliskt är det annars ganska typiskt för genren och detta band erbjuder inte direkt något vi inte hört förr, snarare variationer på ett tema – ett tema som börjar kännas lite uttjatat vid det här laget. Det går också ganska mycket i samma tempo hela albumet igenom och jag tycker inte riktigt att de har dynamiken som behövs för att göra ett album som håller hela speltiden som når över timmen.

Visst är det bra, eller snarare okej – åtminstone inte dåligt, så kan jag beskriva det. Albumets brist på nytänkande blir väldigt påtagligt efter en stunds lyssnande och det känns hela tiden bara som en variation på ett tema och om det är något jag har svårt med inom det kreativa gebitet så är det variation på ett tema, speciellt ett tema som är kopierat från någon annan. Det känns lite väl mycket som Coronatus, jag tror till och med att de sjunger på tyska i något spår – dock hade jag lite svårt att koncentrera mig så jag kan ha tänkt på en Coronatus-låt som lät ungefär likadant. Inget nytt här och Coronatus är bättre, inte för att detta band är dåligt men de har inte så mycket nytt att erbjuda – vi har hört det förr, helt enkelt.

I slutändan blir det ett okej album, det saknar något som griper tag i mig, det känns lite plagierat, men jag kan inte direkt säga att det är dåligt utan det fungerar ganska bra att lyssna på. Bandet behöver hitta mer av en egen röst, bygga mer intressanta låtar då detta album känns välgjort men samtidigt också väldigt odramatiskt. Elyria har en lång väg att gå om de vill göra ett intressant album, detta album är okej men knappast intressant.

Label: Dark Wings/Plastic Head
Tre liknande band: Coronatus/Elysion/Evenoire