Paul - Drums
Lukas - Vocals

Thieves of the Sun (2012)

Released 2016-06-10
Reviewed 2016-06-05

elmsfire.info

Elmsfire är tillbaka, ett band jag beskrev som Blind Guardian med en bra sångare när jag recenserade dem för några år sedan. Nu har de kommit till vargtimmen, efter mycket om och men kanske man kan säga. De har bytt lite medlemmar och så vidare men nu släpper de sitt andra album som alltså är inspelat under vargtimmen, åtminstone kanske det skulle kunna ha varit det. Coolt skivomslag kanske lovar gott, de visade gott gry i debuten men den kanske inte alltid nådde hela vägen fram – fyra år med vissa motgångar kanske är bra för att skapa musikalisk konst.

Musikaliskt handlar det om heavy/power metal med en lite episk känsla – stilistiskt kanske det inte bryter så mycket ny mark men de har en hyfsat fräsch ljudbild. Bra variation genom albumet också, inte en helt typisk tungmetallsångare vilket alltid är positivt. Grym produktion, lagom smutsigt men ändå modernt och snyggt – ett album som definitivt känns väldigt genomarbetat och välgjort. Vi får nio spår och knappa femtio minuters speltid, precis lagom för att hålla oss intresserade genom hela albumet. Heavy/power metal-fans kommer säkert att uppskatta albumet, det trycker på rätt knappar och lyckas dessutom flyta en liten bit ut från den absoluta mittfåran vilket alltid är bra.

Jag gillar det här albumet, det är väldigt tilltalande med bra låtar och bra energi – dessutom med bra variation och en sångare som känns väldigt vass. Denna vargtimme kan man med fördel spela de där nätterna när vargen håller en vaken flera timmar innan det är dags att kliva upp på morgonen. Ett definitivt underhållande album på alla sätt, kanske att det är snäppet långt då jag tycker att det känns en aning långt mot slutet vilket dock vägs upp av en riktigt vass avslutning. Det är dock inte ett evighetslångt album så det är egentligen bara ett kritikerpåpekande. Som i väldigt många andra fall kan man också ha anmärkningar på att de inte direkt är unika men de känns åtminstone relativt fräscha så det är också bara ett mindre problem egentligen. Albumet är helt enkelt riktigt bra, det finns någon småsak att anmärka på men som helhet fungerar det utmärkt.

Genomgående bra låtar på detta album men jag tycker att andra spåret Misery och avslutande spåret Ashes är albumet höjdpunkter. Kanske att vi hade kunnat vara utan något av spåren däremellan för att på så vis skapa ett lite mer dynamiskt album. Dock tycker jag denna väntan har gjort Elmsfire gott och deras musik låter bättre än någonsin. Hour of the Wolf är ett varmt rekommenderat album, en höjdare skulle jag faktiskt vilja påstå.

Label: RecordJet
Falconer/Running Wild/Blind Guardian