Produced by Eilera and Tero Kinnunen
Frozen Path and Into the Sea bonus tracks recorded, mixed and mastered in Studio Finnvox, Helsinki by Tero Kinnunen and Mika Jussila

Released 2016-09-30
Reviewed 2016-09-09

eilera.com
echozone

Eilera möter sina demoner i sitt nya album. Hon är fransk och bor i Finland, bandet består av finnar och albumet har spelats in i Finland och mixats av Mika Jussila i klassiska Finnvox. Det är fullängdare nummer fyra för Eilera och det bjuder på alternativ rock/hårdrock med kvinnlig sång lite folkelement och så vidare. Enligt skivhäftet är det också inspelat live i studion och det är starkt producerat.

Kanske stilistiskt inte superunikt men ändå relativt fräscht och framförallt riktigt bra gjort. Eilera har en ganska speciell röst som jag tror att man antingen gillar eller inte gillar, jag tycker väl att hennes röst oftare är en svaghet än en styrka men visst är hon riktigt vass på att komponera musik. Det bygger väldigt ofta på snygga melodier och bra atmosfärer, det avslutas sedan med två spår som är Finnvox-versioner av spår som redan passerats bland de första tio spåren. Dessa två spår är på något sätt indikationer om vad som kunde varit, de är definitivt vassare än resten av albumet – kanske skulle de jobbat på det sättet istället för vad de gjorde.

Jag gillar albumet, det är ganska spännande och framförallt snyggt. Gillar man lite folkigare hårdrock med kvinnlig sång så gillar man definitivt detta album. Jag gillar atmosfären på detta album men jag tycker att det saknar lite tempo, mer fart behövs för att det verkligen ska lyfta och det hade nog hjälpt att göra albumet lite mer varierat. Mer variation behövs skull jag vilja säga.

Inte ett alltför minnesvärt album men visst är det bra, relativt underhållande med sköna låtar och snygg ljudbild – framförallt på de avslutande två spåren. Hade albumet som helhet varit lika bra som de avslutande två spåren hade jag nog verkligen tyckt om det. Finnvox-versionerna är mina höjdpunkter på ett i övrigt bra men ganska slätstruket album.

Label: Echozone
Tre liknande band: Within Temptation/Chrysalis/Evenoire