Marco Caporasso - Producer, Lyrics
Thiago Mussi - Lyrics (track 11)
Vane Lara - Photography

Released 2015-10-02
Reviewed 2016-01-26

pitch black records

Åttiotalsinspirerade brasilianare är tillbaka efter några års tystnad sedan deras senaste album Vengeance som såg dagens ljus 2005 så det har gått några år av tystnad. Med ny uppställning är bandet nu tillbaka med fräsch uppställning och ett nytt album. Albumet kallas The Battle Sanctuary och har ett dramatiskt skivomslag, det kan tyckas lite spännande. Brasiliansk kraftmetall har några intressanta namn men detta är ett band som åtminstone flugit under min radar, tills nu.

Musikaliskt är det någonstans i power-/heavy metal-området musikaliskt, sångaren är inte den där högtonade som ibland hörs i genren. Det finns lite djup i form av klassiska inslag och så vidare med till exempel inslag av flöjt. Hyggligt varierat album med hyfsad produktion, jag skulle beskriva sångaren som lite tafatt eller kanske blek då hans räckvidd är lite begränsad. Det känns som något lite hämtat från det förflutna, som att de stulit lite prylar från gamla framgångsrika låtar och band. Den som söker en musikalisk nyhet eller musikaliskt nytänkande lär inte finna det vid genomlyssning av detta album.

Det är ett hyfsat album, hyfsad energi och sådär, en del ganska vassa låtar dessutom. Jag kan tillstå att det är ett ganska underhållande album dock utan att verkligen lyfta till de riktigt höga höjderna. För mig är det ett album som är svårt att sätta poäng på, tre eller fyra är svårt att avgöra eftersom det är schysst musik men också musik som känns lite fantasilös och lite gammal. Det är inte musik som erbjuder mig något jag inte hört förr och hur ska jag på det sättet rangordna det, är det bra nog för att intressera trots att det saknas originalitet. Det känns dock inte speciellt fräscht.

Några låtar är väldigt schyssta men vissa känns som att de plagierar annat, femte spåret Forged in Metal känns till exempel skrämmande bekant i delar. Bäst är nog trots allt titelspåret och albumet kan säkert tilltala fans av traditionell heavy-/power metal men jag personligen känner mig inte alltför imponerad och kan inte säga att jag egentligen varit överdrivet road av albumet heller. Det är ett okej heavy metal album men inte mer.

Label: Pitch Black Records
Tre liknande band: Dark Avenger/Manowar/Majesty