Recorded at The Armoury Studios in Vancouver, Canada with Townsend and Adam ‘Nolly’ Getgood
Cover art by Anthony Clarkson

Released 2016-09-06
Reviewed 2016-10-12

hevydevy.com

insideout

Devin Townsends projekt är tillbaka med ett nytt album, Transcendence kallas det och på omslaget tycks det vara ett överskridande album. Och vi vet ju alla att den gode Devin ofta har intressanta musikaliska idéer och har gjort många väldigt spännande album under diverse olika namn. Dock tycker jag att det på senare tid utkristalliserats en väldigt tydlig stil på hans album och de senaste har låtit väldigt lika varandra och jag kan inte påstå att detta album är något undantag till den regeln.

Stilistiskt låter det som det låtit från Devin Townsend Project och jag kan inte påstå att detta album erbjuder något vi inte hört från Townsend förr. Det är bra gjort, snyggt producerat och riktigt bra framfört, helt enkelt ett album som nog bör tilltala de som redan är frälsta på Townsends musik. Hyfsat varierat låtmaterial men jag tycker nog att albumet blir lite långt i längden och att gästsångerskorna skulle ha hörts lite mer än de gör eftersom de skapar den mesta av albumets dynamik – dynamik är för övrigt något jag tycker att albumet borde haft mer av.

Det är ett schysst album men som jag varit inne på så känns det lite för förutsägbart och lite trött faktiskt. Ett snyggt och välgjort trött album är hur jag skulle ha beskrivit detta, jag gillar annars Devin Townsends musik och det är inget direkt fel på detta album heller, inledningen tycker jag riktigt mycket om men jag hade väntat mig något mer, något starkare. Det känns här som att Devin går på rutin och sätter samman ett album med överblivet material från de två-tre föregående albumen, det lyfter liksom aldrig.

Ska vi då säga att Devin Townsend passerat sitt bäst före datum? Nåja, så långt kanske vi inte ska gå, han har varit förutsägbar tidigare så det är inte första gången och vem vet när inspirationen faller på. Kanske är nästa album en riktig höjdare, men till dess föreslår jag att ni hellre tittar bland hans tidigare skivor än på denna – det var helt enkelt bättre förr.

Label: HevyDevy Records/InsideOut
Tre liknande band: Strapping Young Lad/Devin Townsend Band/Tesseract