Graphics design by The Spectre
Photography by Mick Goddard

Released 2016-06-03
Reviewed 2016-06-07

darkerhalf.com
fastball music

Hemligstämplat material från Australien, från landets mörkare halva. Det är en ny EP som följer deras Europeiska släpp av senaste albumet Never Surrender som vi recenserade lite tidigare i år. Den här femspårs-EPn har inte lika snyggt omslag som det senaste albumet men det ser ganska intressant ut ändå, nästan en känsla av OSIs första album som kom för många herrans år sedan. Men eftersom vi känner bandet som ett heavy/power metal-band så kan vi ju inte förvänta oss något OSI-igt.

Klämkäck tung-/kraftmetall med starka refränger och melodier, hyfsat tungt men mestadels melodiös och inte direkt nyskapande. Fansen kommer definitivt känna igen sig eftersom det stilistiskt inte direkt skiljer mycket i jämförelse med albumet jag recenserade för ett tag sedan. Fansen kommer nog gilla bandets energi, deras driv är definitivt medryckande och produktionen är väl fungerande. Fem spår är det som jag redan nämnt och de bjuder på lite variation men speltiden är kort nog för att man inte ska hinna tröttna på vad man hör efter en genomspelning. Dock kan det tyckas vara lite kort för att man ska få ut något signifikant ur det och ett album hade varit lite mer intressant.

Schysst EP med fem sköna spår som säkerligen kommer att tilltala bandets fans. Personligen känns det lite för kort och lite för enahanda för att verkligen glänsa men det finns ett par riktigt underhållande spår som kan göra EPn värd att spela om och om igen ett par gånger. Det känns som att det är något mer för bandets fans än för en bredare publik, men till rätt pris är det definitivt inte ett dålig köp.

Bäst är det två inledande spåren, speciellt andra spåret Heaven’s Falling är riktigt kul – det är heavy metal när den är som bäst: enkel, okomplicerad och riktigt bra. Så om du gillar Darker Half eller klassisk heavy/power metal så är detta definitivt en EP för dig att kolla upp, knappast nyskapande men fortfarande väldigt underhållande.

Label: Fastball Music
Tre liknande band: Angel Dust/Dungeon/Iron Maiden