Mastered by: Svante Forsbäck – Chartmakers
Artwork by: Jan Yrlund, Darkgrove Design

Released 2016-11-18
Reviewed 2016-11-08

darksarah.com

inner wound

Mörka Sarahs andra album har ett spännande, för att inte säga farligt, omslag. Men det är ett omslag som ljuger en del eftersom albumets musik känns minst sagt ofarlig. Jag skrev förra året att Dark Sarah kan bli hur spännande som helst om hon inte fastnar i fällan av självupprepande, snacka om självuppfyllande profetia. Visst kan man alltid argumentera att band bör ha en viss stil, problemet är bara att Dark Sarah hade en tillstymmelse till egen spännande stil och inte något speciellt unikt vilket de skulle behöva utveckla för att förbli relevanta i en värld där det kommer tusentals album varje månad och tusentals album bara i deras egen genre varje år.

The Puzzle heter Dark Sarahs andra alster och det känns ganska mycket som en trött Nightwishkopia, inte som debuten som kändes betydligt mer spännande. Hon sjunger fortfarande bra Heidi och musiken är snyggt arrangerad och produktionen är snygg och storslagen, men låtmaterialet känns lite fegt och nästan ointresserat. Det är inte dåligt, jag tycker att det är bra även om jag tycker att man borde kunna förvänta sig mer med tanke på debuten. Det känns lite fantasilöst skulle jag vilja säga, de spelar på säkra kort och det känns inte som att de riktigt vågar skapa något som mer reflekterar titeln och omslaget.

Det finns några halvhits som inledande Island in the Mist och avslutande Rain men inget som riktigt står ut. Man behöver nog ändå något som sticker ut i en genre som snabbt växer och inte känns lika exklusiv som när landsmännen Nightwish debuterade med Angels Fall First. Det tillhör nog den övre halvan i genren men The Puzzle är fortfarande inte lika spännande och inte heller lika bra som sin föregångare och jag finner mig mer dragen till debuten än The Puzzle.

Att The Puzzle är ett schysst album kan man inte argumentera bort, men det är lika svårt att argumentera bort att det inte är ett speciellt minnesvärt album. Dark Sarah gör helt enkelt en acceptabel uppföljare men med debuten i färskt minne är det svårt att bortse från känslan av att The Puzzle borde ha varit bättre.

Label: Inner Wound Recordings
Amberian Dawn/Xandria/Evenoire