Michele Luppi - keyboard

Produced by Roberto Priori and Jody Gray at the PriStudio in Bologna

Released 2016-04-15
Reviewed 2016-03-16

dangerzoneweb.com
pride & joy

Farozon från Schweiz, var jag beredd att skriva ända tills jag läste pressinformationen som påpekade att de var från Italien. Italienare som låter som schweizare, handlar det om. Ett band som tagit en lång resa sedan debutalstret, en EP som släpptes 1984. Det har blivit två album före detta som alltså tar dem närmare himlen. Frågan är förstås annars om albumet tar lyssnaren närmare himlen, omslaget gör väl det medan bandets logga känns väldigt typisk för ett melodirockband.

Det är ju just melodiös rockmusik det handlar om, det låter väldigt schweiziskt kan jag tycka – kanske speciellt sångaren. Bra producerat, snygga melodier och tydliga refränger. Knappast ett album som bryter mönster eller överraskar på ett rent musikaliskt plan. Ett ganska förutsägbart album på de flesta plan, bra gjort men kanske lite väl troget formatet och således kan de få svårt att märkas bland den enorma mängd liknande album som kommer i genren nuförtiden. 47 minuter och kanske inte alltför mycket variation får vi, det känns ganska mycket som att detta album erbjuder mer eller mindre det man kan förvänta sig från att ha sett omslaget.

Bra album, det är svårt att förneka. Sköna låtar och bra melodier, sångaren passar in väl i bilden och jag tycker att de trycker på rätt knappar för att tilltala de som uppskattar den melodiösa rockmusiken eller AOR-genren. Det är svårt att bli vare sig entusiastisk eller negativ till detta album, det är bra men jag har svårt att hetsa upp mig över ytterligare ett album som låter mer eller mindre likadant som annat jag hör på daglig basis.

Jag tycker att det första spåret är schysst men därefter hittar jag inte mycket att hetsa upp mig över. Albumet är definitivt välgjort och sådär men det känns lite som så mycket annat som dyker upp i min mailbox, kompetent skapat men egentligen inte speciellt intressant innehåll sett till allt som släpps i genren idag och därför är det ett album som kanske inte lär engagera på något större sätt. Dock kan jag rekommendera fans av genren att åtminstone kanske titta lite närmare på det.

Label: Pride & Joy Music /GerMusica
Tre liknande band: Gotthard/Bonfire/Hardline