Mixed by Dirk Brouns
Mastered by Christoph Stickel

Released 2016-10-07
Reviewed 2016-10-11

christiantolle.com
fastball-music

Nu och då är ett nytt album av Christian Tolle där han återinspelar sina bästa låtar med nya sångare. Och det är inga dåliga sångare han tagit till sin hjälp, det är ingen dålig gästlista han hittat helt enkelt. Om man tittar på hans karriär kan man konstatera att han varit med på en del album under sina år som musiker och han gjort fyra album inklusive detta under Christian Tolle Project-namnet.

Enkelt och bra skivomslag, hyfsad låtvariation och klassiska melodiösa rocktoner. Helt enkelt ett album som är enkelt att tycka om, riktigt enkelt. Men samtidigt också ganska enkelt att tröttna på eftersom det är ett album som inte direkt bryter ny mark och de flesta låtarna sticker inte ut på något sätt i jämförelse med vad vi ofta hör i genren. Givetvis får vi också en vass produktion och en drös kompetenta sångarinsatser, AOR-älskare får definitivt ett skoj album att lyssna på.

I sina bästa stunder glänser det alldeles fantastiskt men bortsett från det kan jag inte påstå att det glänser så överdrivet mycket. Men det är ett solitt album så jag tror inte att någon som köper detta album kommer att bli besviken speciellt inte då det finns ett par riktigt snygga hitlåtar på det. Jag gillar det, men inte så mycket att jag ger ett högre betyg. På tal om de där hitlåtarna, Changed och One Night Alone är dessa, One Night Alone är en sådan där riktigt vass melodirocklåt som har en refräng som fastnar direkt och sitter kvar.

Ett skönt album med två riktigt fina hitspår, ett album som inte kan gå snett helt enkelt. Det må vara lite för ordinärt för att verkligen glänsa men det är definitivt inte ett album att bara avfärda rakt av, speciellt om man uppskattar AOR.

Label: Fastball-Music
Tre liknande band: Toto/
AOR/Foreigner