Mixed and produced by Anders ”Theo” Theander at RoastingHouse Studios
Artwork by Mattias Norén

Released 2016-01-08
Reviewed 2016-01-04

cloudscape.se
dead end exit

Molnlandskap är ett svenskt progressivt power metal-band som vi tidigare recenserat utan att hetsa upp oss överdrivet mycket, detta är deras femte album vi sätter tänderna i denna gång. Voice of Reason är titeln på det nya albumet, omslaget på förra albumet var mer spännande än det här men detta är ganska bra det också. Det sägs att de hade lite turnéframgångar och sådant med besök i diverse städer och så vidare under en tre och en halv vecka lång turné. Sedan det senaste albumet har fyra nyårsaftnar passerats och diverse dumma beslut har fattats av de styrande runt om i världen, så har Cloudscape något intressant och sansat att erbjuda som kontrast till sverigedemokrater och liknande skit (läs islamister)?

Progressiv metall, eller power metal om du så vill. Relativt komplex musik men också klassisk metallisk i uppbyggnad, ni som hörde bandets senaste album lär känna igen er. Väldigt välgjord musik med bra melodier och driv, hyfsat bra sångare har de också – en riktigt bra produktion. Inte direkt nyskapande, progressivt men ganska typiskt för progressiv power metal flera långa låtar och så vidare men med en speltid om under femtio minuter blir det åtminstone inte långtråkigt.

Ett bra album överlag, kanske inte våldsamt imponerande men bra. Ni som gillat bandet tidigare kommer säkerligen att finna även detta album riktigt bra eftersom det går väldigt mycket i samma stil som det föregående albumet, kanske att det är lite mer intressant men det är ganska marginellt. Jag gillar albumet men jag är ganska säker på att jag inte kommer att lyssna något mer på det nu när jag skrivit klart om det. Jag kan rekommendera det för fans av bandet och råda fans av genren att ta en titt på albumet, det kan säkert tilltala.

Bäst är avslutande niominuterseposet In Silence We Scream som är riktigt bra, i övrigt ser jag inte alltför mycket imponerande i låtlistan. Det är som jag redan nämnt ett habilt album, kul att lyssna på men kanske inte alltför långlivat eller minnesvärt. Detta molnlandskap är snyggt men frågan är om det inte blåser bort ganska snabbt.

Label: Dead End Exit Records/Sound Pollution/GerMusica
Tre liknande band: Atlantyca/Evergrey/Symphony X