Recorded with producer Waldemar Sorychta
Artwork by Costin Chioreanu

Released 2016-02-05
Reviewed 2016-01-23

soundcloud
inverse

Colombianer som designar trollformler, släpper nytt material. Senast det begav sig var 2008 så det kanske kan beskrivas som en stor sak eftersom det inte tycks vara alltför ofta denna kvartett bjuder på nytt material. Everlasting heter det nya albumet och om det håller för evigt låter jag vara osagt så här långt. Jag vet inte med skivomslaget, det är väl inte det snyggaste jag sett men man ska, som jag varit inne på många gånger, inte döma en bok efter dess omslag. Så vad ska vi säga om detta nya alster av Charm Designer?

Musikaliskt är det gotisk- eller doomisk metall, lite raspig sångare och snygg produktion. Modern metall, bra gjord och hygglig variation med nio spår och 53 minuter speltid. Kanske ingenting speciellt stilistiskt kan jag tycka så när det gäller den saken kanske man kan ha synpunkter. Det är svårt att säga så mycket om detta band och detta album, det känns som att de inte har så mycket unikt att erbjuda – eller för övrigt något iöronfallande. Det är riktigt bra producerat och snygga melodier, skönt gotiskt men ingenting som riktigt sticker ut.

Bra album, det kan jag väl säga men också ett ganska ointressant album – åtminstone i kreativ bemärkelse. De bjuder inte direkt på någonting som sticker ut, sångaren är ganska typisk för genren, musikaliskt bjuder de på låtar man kan förvänta sig att höra. Det är välgjort som sagt, men på något sätt känns det inte direkt komplicerat att skapa musik som kopierar något någon annan redan gjort. Om det är något detta band saknar är det lite fräscha idéer, de har fräsch produktion och schyssta låtar men jag hade gärna sett lite mer själ och hjärta.

Det inledande titelspåret är nog det vassaste på albumet men alla spåren är bra, dock är det inget av dem som riktigt av hitspårskaliber. Det är ett solitt album som jag tror att de flesta som uppskattar doom eller gotisk metall kan uppskatta, kanske ett album att titta närmare på om ni bekänner er till den gruppen.

Label: Inverse Records
Tre liknande band: Samael/Tiamat/Sentenced