Yonni Chapatte - screams
Fabrice Riedo - euphonium

Released 2016-09-01
Reviewed 2016-12-17

charlesinthekitchen.com

division records

Charles återvänder till köket där han snittar, kokar, smakar och så vidare. Det är andra gången dessa Schweizare tillagar något som ska reta våra musikaliska smaklökar. Ingredienserna är desamma som senast, krossade skivor från välkända rockband, en stor dos energi, lite salt, och en hel drös attityd och det kommer stekt, grillat, kokt och ugnsbakat. Ganska rakt på och utan krusiduller, lätt att ta till sig och lätt att uppskatta smaken på.

Ni som uppskattade bandet hopkok från förra året kommer definitivt uppskatta detta. Det känns som att de tagit vissa steg framåt och Deras material känns lite mer intressant än debuten gjorde. Det är hyfsat producerat och det har mycket energi, men det går ganska snabbt innan man når RDI och kanske inte riktigt vill intaga mer, tur då att man inte får alltför mycket.

Jag kan inte klaga, det funkar bra och bör tilltala den som gillar skön klassisk rockmusik. Men visst, det hade kunnat finnas lite mer låtar med hitpotential och så vidare för att ett stort problem med detta album är att det blir lite jämntjockt och att det inte riktigt händer något. Det är schyssta låtar och sådär, missförstå mig rätt, men jag tycker inte riktigt att det lyfter helt och hållet och även om jag tycker att det är rätt schysst så är det inte speciellt minnesvärt och det är trots allt den sistnämnda kvalitén som avgör om ett album träffar rätt eller ej.

Så Charles nya köksalster bjuder på schysst musik, ganska medryckande och låtmaterialet är schysst. Jag tycker att de gör ett bra jobb med sitt nya verk, speciellt med tanke på att det bara är omkring ett år sedan de släppte debuten. De har dessutom tagit ett steg framåt sedan sist och det är positivt, och på det hela taget tycker jag att det är ett schysst album även om det kanske inte är det mest minnesvärda jag hört.

Label: Division Records
The Hellacopters/The Hives/Eagles Of Death Metal