Hard And Roll (1991)
To The Backbone (1993)

Released 2016-06-24
Reviewed 2016-07-28

catwalk-music.at
7hard

Österrikiskt band, tydligen med lång historia kan man säga om bandet Catwalk som nu bara dyker upp ur ingenstans. Det sägs att de varit försvunna i 20 år men varit efterlängtade, och så vidare men så vitt jag nu kan hitta så är detta bandets första album så jag har ingen aning om det bara sångare Johnny som saknat bandet eller om det är fansen. Det står inte mycket om bandets historia på pressinfon mer än att de varit inaktiva i 20 år och att deras musik spänner över ett brett spektrum. Och internet ger inte heller så värst mycket svar på frågan om andra album, detta är det enda vi kan se på deras hemsida.

Melodirock som spänner över ett ganska brett musikaliskt spektra men det känns mest som lite retrorock med inslag av lite progressiva element men också lite annat. Dock i huvudsak klassisk rock/hårdrock. Hyfsad produktion, hyfsad sångare och sådär. Det som slår mig är att albumet är långt, långt över en timme faktiskt och jag tycker inte att det är tillräckligt varierat för en så lång speltid. Och det kanske inte heller är tillräckligt kreativt intressant för att imponera på alla.

Helt okej album, en del spår är riktigt vassa medan andra är rent ointressanta. Det känns som ett lite ospektakulärt album som inte riktigt når hela vägen fram på alla punkter men som samtidigt är tillräckligt bra för att inte totalsåga. Österrikarna gör helt enkelt ett helt okej album och så mycket mer än det behöver egentligen inte sägas eftersom det på det stora hela är ett album som inte gör något större avtryck, därav blir det en text med inte alltför många nedtryck.

It Comes on to Rain och Dr. Jekyll and Mr. Hyde är de två bästa spåren på detta album, de är två riktigt underhållande spår, speciellt det sistnämnda. De första av de två har ett ganska ointressant soloparti som hade kunnat vara betydligt kortare. Out of Nowhere kommer nog bli kvar i någon form av nowhere eftersom det bara är ett schysst album som inte gör något större intryck.

Label: 7Hard Records
Tre liknande band: Deep Purple/Dream Theater/Rainbow