Andrew Tamayo - drums

The Angst In My Veins (2014)

Recorded in Atlanta, GA at Glow In The Dark Studios with producer Matt McClellan

Released 2016-07-22
Reviewed 2016-08-03

rude records

En reintroduktion bör ju tyda på att post-hardcore-bandet Capsize har hittat en lite ny inriktning på sin musik sedan deras första album som släpptes för ett par år sedan. Deras andra album är lite mer av en nick tillbaka mot det tidiga 2000-talets post hardcore med mycket halvt talade, halvt skrikna sångsycken men också snyggare lite mer punkig sång. Ganska varierat från rätt monotont med vemodigt skrikande till snyggare balladstycken, allt modernt och väldigt snyggt producerat. Betydligt snyggare än det ser ut om man tittar på omslaget kan jag tillägga.

Hårt, rakt, rejält och varierat. Inte riktigt en lugn stund för den som lyssnar. Amerikanerna har hittat en bra nisch att jobba inom, och de gör det riktigt bra. Kort sagt kan jag bara konstatera att de gör ett väldigt bra album, bra låtar, bra variation och driv – precis vad man vill höra från ett album med någon form av hardcore-etikett. Jag tycker definitivt att det finns mycket att tycka om på detta album, det är dessutom lätt att ta till sig men har också en lång hållbarhet tack vare ett stort musikaliskt djup. Definitivt ett av de bästa albumen jag hört i denna genre på senare tid.

Så det blir utan tvekan tummen upp för detta album som har flera låtar som höjdpunkter där jag ändå tycker att inledande XX (Sew My Eyes) tillsammans med väldigt melodiösa sjunde spåret Split My Soul är albumets höjdpunkter. Även det sjätte spåret Safe Place som är en lugn respit i det annars ganska skoningslösa tempot kan nämnas som ett spår som sätter sig när man lyssnar på detta album.

Definitivt ett album man bör kolla upp, det är riktigt bra – riktigt underhållande. Jag har egentligen inga större klagomål alls att framföra, jag tycker bara att de trycker på precis rätt knappar samtidigt som jag själv trycker på play-knappen för att lyssna en gång till.

Label: Rude Records
Tre liknande band: Underoath/Drop Dead, Gorgeous/Counterparts