Lars "Animal" Olrik - Drums

Recorded in the Medley Studio, Copenhagen with Soren Andersen

Released 2016-01-15
Reviewed 2016-01-30

blackincome.dk
mighty music

Svart inkomst, danskar som håller sig undan skatteverket? Kanske är det bara svårt att komma fram till vettiga namn nuförtiden. Den danska kvartettens oväsenförorening är deras debut och de sägs ha en unik ljudbild och elak smak, det kan ju vara kul för elakt smakande unika band vimlar det inte direkt av i denna tidsålder. Annars finns det väl inte så mycket att berätta, de har producerats av Soren Andersen och spelat in skivan i en legendarisk studio och så vidare, ungefär samma sak man kan läsa om alla som tagit hjälp av ett relativt känt namn och så vidare. Ord är ju alltid kul men ord förändrar inte min syn på ett album, allt jag undersöker är vilken kvalité jag kan hitta.

Modern rockmusik, lite grunge och lite stoner och sådär, egentligen ingenting konstigt och mycket av en amerikansk känsla. Sångare med pondus och kraft, kanske inte direkt en stämma som griper tag i en lyssnare men det passar ganska bra på detta album trots allt. Ofta bra driv och energi i låtarna och bra producerat, en väl framfört och sammansatt produktion helt enkelt. Unikt vet jag dock inte om jag skulle kalla det, namnet känns ganska unikt men i övrigt är det väl mer eller mindre ungefär vad man kan förvänta sig av modern rock/hårdrock. En timmes speltid och någotsånär variation kan tendera till att bli aningen långdraget men visst kan det säkert fungera hela speltiden för den som uppskattar genren.

Det är ett schysst album med bra drag och energi, kanske inte så mycket djup och kanske för långt för att verkligen fungerar fantastiskt som en enhet. Det unika för bandet kan jag inte höra men om pressinfon säger det så måste det väl vara på det viset, eller? Egentligen är det ganska svårt att skriva så värst mycket om detta album och detta band, det är bra men inget som direkt står ut eller glänser – ett schysst album helt enkelt.

My Favorite Gasoline och titelspåret är mina två favoriter på albumet, egentligen helt utan anledning men det är dessa jag fastnar mest för när jag lyssnar på albumet. Ett album man säkert kommer att uppskatta som fan av genren och ett som säkert kan tilltala en del andra också, dock är det knappast ett album som kommer att skriva in sig i musikhistorien.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Queens of the Stone Age/Tool/Fu Manchu