Restitution (2014)

Produced by Binary Creed
Mixed and mastered by Ronnie Björnström at Enhanced Audio Studios

Released 2016-11-04
Reviewed 2016-11-24

rockshots

Binary Creed är ett spännande namn och bakom det gömmer sig ett svenskt band, från de kalla nordliga nejderna där ingen vill bo och där civilisationen inte är självklar. Det låter som en bra grund för att bygga spännande metal, progressiv sådan i Binary Creeds fall. A Battle Won är deras andra album, det första släpptes 2014 och detta andra album har ett kul skivomslag, ganska spännande faktiskt och man hade ju kunnat hoppas att albumet skulle vara lika spännande.

De skriver progressivt i promotionmaterialet, jag är dock inte helt säker på det men om de säger det så får jag väl tro det. Jag tycker att det är mer åt det power metalliska än det progressiva men visst får vi lite progressiva inslag en del flotta keyboards och riktigt vass produktion så jämförelser med vissa progressiva band är kanske inte helt galet även om jag inte skulle beskriva Binary Creed som speciellt progressiva. Jag skulle väl inte heller kalla dem nyskapande eller varierade.

A Battle Won är ett konceptuellt album med fokus på krig och terror, ämnen som människor är väldigt förtjusta i. Jag kan inte påstå att konceptet skiner igenom i upplevelsen, det känns som att lyssna på vilket annat musikalbum som helst. Tio låtar som slutar i en resa utan slut är vad vi bjuds när vi lyssnar på detta album, min resa med detta album tar dock slut i och med denna text för även om det är ett schysst album så har det ingenting som verkligen griper tag i mig och gångar mitt intresse.

Närmast att vara intressefångande är A Better Man som jag tycker är det mest iöronfallande detta album har att erbjuda, i övrigt är det idel schyssta låtar. Det låter dock lite för alldagligt och den största känslan är att man hört det förr, och det har gjorts bättre förr. Binary Creed vet vad de sysslar med och de kan skapa bra musik men de skulle behöva hitta en egen identitet om de inte ska drunkna i bruset.

Label: Rockshots Records
Tre liknande band: M.A.D./Conception/
Threshold