Leo - Lyrics (Track 9)
E. Kawazoe - Lyrics (Tracks 2, 4, 5, 6, 7)

Released 2016-05-20
Reviewed 2016-05-04

balflare.net
fastball-music

Nu var det dags att stifta bekantskap med en regnskur från det japanska öriket, Balflare heter bandet som har utgivit detta som sitt fjärde album. Egentligen utgivet för några år sedan men får väl kanske större spridning med detta skivbolag. De nämns som ett av de mest kända melodiösa speed metal-banden från Japan. De sägs vara inspirerade av amerikansk och europeisk kraftmetall men har samtidigt behållit sina asiatiska rötter, åtminstone sägs det så. Ganska intressant skivomslag kan jag konstatera, frågan blir väl förstås om det är lika intressant som omslaget eller som en plötslig regnskur.

Musikaliskt kan man tycka att det känns lite finsk power metal men samtidigt lite asiatisk känsla även om de låter betydligt mindre japanska än flertalet japanska band jag hört. Jag tycker Sonata Arctica och deras Ecliptica är en bra referenspunkt, det går snabbt, är klämkäckt och aningen löjligt kan man tycka. Väldigt snyggt polerad produktion, bra ljudbild och bra driv genom hela albumet, 54 minuters speltid flyter igenom snabbt. Det känns inte sådär våldsamt varierat men samtidigt är det uppenbarligen varierat nog för att hålla intresset uppe under hela speltiden. Ett välgjort album tycker jag nog att man beskriva det som.

Kul album och bra låtar, bra driv och energi – det är ett väldigt bra album tycker jag. Det är löjligt, klichéfyllt och lite tramsigt men samtidigt är det helt enkelt tillräckligt töntigt för att vara riktigt bra. Man kan ju anmärka både på töntigheten och på att de inte direkt känns nyskapande, men samtidigt är det så bra och underhållande att man kan ha överseende med det. Jag kan varmt rekommendera detta album, det är som sagt riktigt vasst och riktigt underhållande – imponerande kanske man till och med kan tycka.

Albumet innehåller många vassa spår men det andra spåret Before the Dawn och näst sista spåret From the Edge of Time är nog mina höjdpunkter på detta album. Balflares Downpour är ett underhållande album, lagom töntigt för att underhålla och man måste på något sätt bara tycka om det. Ett album jag varmt kan rekommendera, speciellt till alla er som gillar hypermelodiös kraftmetall som är så löjligt medryckande att man inte kan låta blir att dras med. Väl värt att slänga några kronor på.

Label: Fastball-Music
Tre liknande band: Sonata Arctica/Masterpiece/Timeless Miracle