Taran Ali - Drums
James Borrowdale – Guitar

Released 2016-12-09
Reviewed 2016-12-09

awoogaband.com
rockosmos.com

En trio från Sheffield som kallar sig Awooga, kan det vara något? Det var frågeställningen med vilken jag tog mig an denna EP som kallas Alpha. En EP med ett ganska kul skivomslag och ska vara ”sludge awesomness” enligt mannen som promotar bandet. Och han har rätt, en röd vinylkopia av denna kan vara en schysst julklapp för den som gillar dramatisk musik.

”Sludge awesomness” är vad det handlar om, snyggt utförd sådan. Det är ett musikaliskt landskap målat i svepande, långa drag med fokus på snygga atmosfärer. Ett snyggt, kanske lite humoristiskt mörker som fångar lyssnaren under de 26 minuter de fyra spåren pågår. Fyra spår som dessutom bjuder på en hyfsad variation som gör det väldigt lättlyssnat och lätt att tycka om.

Det är inte tempot eller hitlåtarna som gångar en utan känslan, stämningarna och den totala kvalitén på denna EP. Riktigt snygg produktion, sångare som är som klippt och skuren för insatsen och vasst låtskrivande, det är allt man behöver för vass musik. Jag skulle vilja påstå att denna EPs enda svaghet är att den inte är ett album och lite märkligt är det att de inte kunde klämma till med en, kanske två spännande spår till och skapat ett album på 35-40 minuter.

Hursomhelst så kan jag bara konstatera att jag gillar Awooga och skulle gärna ha inhandlat deras strikt begränsade vinylplatta om jag bara hade finanserna för det. De var åtminstone vänliga nog att ge mig sin musik digitalt så jag får väl vara tacksam för det och istället rekommendera att ni tar er en närmare titt på vad Awooga har att erbjuda – det är faktiskt riktigt bra.

Label: Rockosmos
Tre liknande band: Deftones/Tool/Swervedriver