Jerusalem (2011)
Notes From the Shadows (2014)

Released 2016-06-24
Reviewed 2016-06-12

astraldoors.com

metalville

Svenska Astral Doors har fått en del uppmärksamhet i Hallowed men aldrig riktigt imponerat med sina ofta solida album som säkerligen går väl hem hos fans. Metalville har återutgivit bandets katalog och deras 2007-års album New Revelation är den sista bland dessa återutgåvor. Två bonusspår får du, två som kom på den japanska utgåvan av albumet när det begav sig. Nu får du med dem på denna återutgåva, en återutgåva man kan ha vissa funderingar över eftersom det bara gått nio år sedan det släpptes.

Heavy/power metal är vad det handlar om, stilistiskt är det inga konstigheter och man känner igen Astral Doors om man hört något av deras andra album. Sångare Nils Patrik Johansson har en karaktäristisk röst som påminner en del om framlidne Ronnie James Dio och det låter som klassisk heavy metal rakt igon. Astral Doors är ett band som levererar vad man förväntar sig och deras album skiljer sig inte speciellt mycket åt och detta är inget undantag. Bra producerat, klämkäcka låtar, ganska genretypisk variation – det är ett album som levererar ungefär vad man kan förvänta sig.

Det är ett bra album, ungefär som bandets album brukar vara och egentligen får vi inte så mycket som skiljer dem åt men ska du bara införskaffa ett Astral Doors-album så är detta nog den bästa kandidaten. I mitt tycke är det bandets bästa album, här känns det som de träffat rätt med sitt koncept och det är det album som hittills träffat mest rätt i deras katalog. Jag gillar det mer än något av de andra albumen från Astral Doors och det är ett album väl värt att kolla upp för alla. Inte stilistiskt banbrytande men heavy/power metal i toppklass.

Albumet har många vassa låtar där titelspåret och Quisling kanske främst väcker mitt intresse och nog också är främsta anledningen till att det här känns som det främsta albumet i Astral Doors katalog. Ett album som tilltalar och som kanske kan vara en bra start på bekantskapen med detta trevliga svenska band.

Label: Metalville
Tre liknande band: Black Sabbath/Rainbow/Dio