Front cover illustration by AZ
Band photo by Stephen Jackson

Released 2016-06-24
Reviewed 2016-06-04

ancient-myth.com
fastball-music

En uråldrig myt från fjärran östern, från ett land där tsunamis är vardagsmat och där man bygger kärnkraftverk intill havet utan att skydda dem från sagda tsunamier. Det är också ett land av intressant mytologi med ett spännande språk både i tal och skrift, ett land där ett kvinnofrontat band som kallar sig just Ancient Myth har sitt ursprung. Detta är deras fjärde album som de kallar Aberration som finns både på japanska och engelska i digitalt format och denna fysiska utgåva som har fått ”Pt” som avslutande namn innehåller låtar med både engelsk och japansk lyrik.

De låter som ett japanskt band, de har den där karaktäristiska stil som man ofta hör från band därifrån men också den typiska accenten hos sångerska Michal är onekligen japansk. Symfonisk power metal är vad det handlar om, snyggt arrangerad, lite känsla av Asiens mystik smyger sig in här och var, typiskt japanskt – så kan man ganska enkelt beskriva detta band. Hygglig variation över tretton spår får vi på detta album, för den som hört andra japanska band känns det inte speciellt unikt men i jämförelse med mycket annat som kommer har det trots allt viss karaktär. Det är inte ett speciellt långt album heller, det är alltid en positiv sak och att produktionen är solid är förstås också av godo.

Helt okej album, jag tycker att det blir bäst när bandet sjunger på japanska – generellt sett brukar japanska band lyckas bättre på sig eget språk då engelskan inte alltid limmar speciellt väl för dem. Inget ont om att försöka, engelska är ett mer hårdrockigt och internationellt språk men de skulle faktiskt kunna ge sitt hemspråk lite mer utrymme. Dock måste jag ändå tillstå att, förutom lite litterära oförmågor, Michal sjunger ganska bra på engelska också, bättre än många andra japanska sångare jag hört. Jag skulle kanske ha velat se ett lite mer dynamiskt album, också lite mer energi faktiskt då jag tycker att bandet saknar lite driv något jag tycker att de har mer i de låtar de sjunger på japanske än de med engelsk lyrik.

Ganska snyggt album, bra arrangerat och schyssta låtar. Det kanske inte riktigt når hela vägen fram hela tiden men det finns definitivt sådant man kan uppskatta mycket när man lyssnar på det, personligen träffar låtarna som sjungs på japanska mig betydligt mer än de på engelska och om jag skulle välja ett favoritspår så skulle det vara något av de som sjungs på japanska. Ett album ni säkert kommer att uppskatta om ni redan uppskattar japansk musik, kan vara värt att kolla upp.

Label: Fastball-Music
Balflare/Xandria/Within Temptation